خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

آغاز محاکمه دست اندرکاران «فتنه» اردن + لایحه اتهامات

دادگاه «باسم عوض الله» و شریف زید در حوادث سیاسی ماه آوریل اردن که از آن به «فتنه» یاد می‌شود امروز در دادگاه امنیت حکومتی اردن آغاز شد.

میدل ایست نیوز: دادگاه «باسم عوض الله» و شریف زید در حوادث سیاسی ماه آوریل اردن که از آن به «فتنه» یاد می‌شود امروز در دادگاه امنیت حکومتی اردن آغاز شد.

به گزارش «اسکای نیوز» به نقل از رسانه‌ رسمی اردن، لایحه دادخواست از متهم این حادثه شامل «تشویق به مخالفت با نظام سیاسی حاکم در اردن و اقدام علیه امنیت و مسالمت اجتماعی و نگه‌داری و مصرف مواد مخدر» می‌شود.

براساس این لایحه شواهد نشان‌دهنده ارتباط نزدیک شاهزاده «حمزه بن الحسین»، برادر پادشاه با متهمان اصلی یعنی عوض‌الله و شریف حسن است و عوض الله نیز مسئول ارتباطات برای دریافت حمایت طرف‌های خارجی بوده است.

این لایحه افزوده که دیدارهای این سه تن در منزل شخصی عوض الله انجام می‌شده و در این دیدارها شاهزاده حمزه مأمور افزایش دیدارها با طبقات اجتماعی و عشایری برای افزایش نارضایتی‌های آنها شده است.

به موجب این اتهام، عوض‌الله همچنین مسئول انتقاد علنی از مواضع پادشاه اردن در مسئله فلسطین با هدف تضعیف موضع اردن و حاکمیت آن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی بیت‌المقدس بوده است.

شاهزاده حمزه بن الحسن همچنین متهم است که از وضعیت خشم ناشی از حادثه کمبود کپسول اکسیژن در منطقه سلط اردن برای تحریک افکار عمومی علیه حکومت استفاده کرده است.

در اوایل ماه آوریل گذشته، «ایمن الصفدی»، سخنگوی دولت اردن، از کشف و خنثی‌سازی تحرکات خرابکارانه 16 متهم ازجمله حسن بن زید و باسم عوض الله خبر داد و تأکید کرد که عاملان این اقدام با طرف‌های خارجی در تماس بوده‌اند.

دو روز بعد از اعلام این موضوع، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در نامه‌ای خطاب به ملت اردن تأکید کرد که «فتنه به پایان رسیده» و اردن در امنیت و ثبات است و به یاری خدا و عزم و همبستگی ملت و فداکاری ارتش اردن در ثبات و امنیت خواهد ماند.

پادشاه اردن تأکید کرد که این کشور چالش‌ها و بحران‌های سختی را تجربه کرده و هر بار قدرتمندتر از آنها بیرون آمده و افزود که بحران چند روز اخیر «از همه سخت‌تر و خطرناک‌تر نبود اما برای من از همه دردناک‌تر بود چون طرف‌های «فتنه» از درون و بیرون خاندان ما بودند و هیچ چیز با شوک و درد و خشمی که به عنوان یک برادر و شاه و رهبر این ملت تجربه کردم قابل مقایسه نیست».

ملک عبدالله تأکید کرد که تصمیم گرفته این موضوع را به‌صورت خانوادگی حل کند و شاهزاده حمزه دربرابر خانواده تعهد داده که به رسالت خاندان هاشمی پایبند باشد و منافع اردن را  بر هر چیز دیگر اولویت دهد و افزود که شاهزاده حمزه و خانواده‌اش در کاخ خود و برخوردار از حمایت شاه هستند».

او افزود که ابعاد موضوع در حال بررسی است و طبق قانون درباره آن اقدام خواهد شد و تأکید کرد که هر اقدام بعدی براساس معیار کلی منافع میهن و ملت خواهد بود.

پادشاه اردن با اشاره به مشکلات اقتصادی که با شیوع کرونا تشدید شده تأکید کرد که ملت دشواری‌های بسیاری را تجربه می‌کند و باید با اتحاد و هم‌بستگی برای حل مشکلات کوشید و با «وحدت کلمه وارد سده دوم تاریخ اردن شد».

منبع
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا