سرخط خبرهاسیاسی

حکم پرونده کودتا در اردن فردا صادر می‌شود

دادگاه امنیت اردن قرار است فردا درخصوص ماجرای معروف به «مساله شاهزاده حمزه» حکم خود را صادر کند.

میدل ایست نیوز: قرار است دادگاه امنیت اردن فردا دوشنبه درخصوص ماجرای معروف به «مساله شاهزاده حمزه» حکم خود را صادر کند؛ مساله‌ای که در آن، شریف حسن بن زید و باسم عوض الله رئیس پیشین دیوان پادشاهی اردن به عنوان متهم مورد محاکمه قرار گرفته اند.

«محمد العفیف»، وکیل مدافع عوض الله که پیشتر ریاست دادگاه امنیت اردن را برعهده داشت، در این باره گفت: جلسه قرائت حکم به صورت علنی برگزار خواهد شد.

در همین رابطه، «لیث نصراوین»، استاد حقوق در دانشگاه اردن به العربی الجدید گفت: اصل در همه جلسات این است که علنی باشد مگر اینکه دادگاه صلاح را در آن ببیند که جلسات به صورت غیرعلنی و محرمانه برگزار شود اما طبق اصل 101 قانون اساسی، جلسه قرائت حکم باید علنی باشد.

نصراوین درباره حکم احتمالی متهمان گفت: پیش‌بینی من این است که بر اساس اتهامات نسبت داده شده، بین 3 تا 20 سال زندان برای متهمان حکم صادر شود اما این احکام نیز طی 30 روز از زمان صدور، قابل واخواهی است.

ادستانی اردن پیش‌تر اعلام کرده بود که در پی تسریع در رسیدگی به پرونده تلاش برای برهم زدن امنیت و ثبات اردن و آشکار شدن واقعیت و پایان دادن به حرف و حدیث‌ها در این موضوع است.

منابع اردنی خبر داده اند که  لایحه دادخواست از متهمان این حادثه شامل «تشویق به مخالفت با نظام سیاسی حاکم در اردن و اقدام علیه امنیت و مسالمت اجتماعی و نگه‌داری و مصرف مواد مخدر» می‌شود.

براساس این لایحه شواهد نشان‌دهنده ارتباط نزدیک شاهزاده «حمزه بن الحسین»، برادر پادشاه با متهمان اصلی یعنی عوض‌الله و شریف حسن است و عوض الله نیز مسئول ارتباطات برای دریافت حمایت طرف‌های خارجی بوده است.

این لایحه افزوده که دیدارهای این سه تن در منزل شخصی عوض الله انجام می‌شده و در این دیدارها شاهزاده حمزه مأمور افزایش دیدارها با طبقات اجتماعی و عشایری برای افزایش نارضایتی‌های آنها شده است.

به موجب این اتهام، عوض‌الله همچنین مسئول انتقاد علنی از مواضع پادشاه اردن در مسئله فلسطین با هدف تضعیف موضع اردن و حاکمیت آن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی بیت‌المقدس بوده است.

شاهزاده حمزه بن الحسن همچنین متهم است که از وضعیت خشم ناشی از حادثه کمبود کپسول اکسیژن در منطقه سلط اردن برای تحریک افکار عمومی علیه حکومت استفاده کرده است.

در اوایل ماه آوریل گذشته، «ایمن الصفدی»، سخنگوی دولت اردن، از کشف و خنثی‌سازی تحرکات خرابکارانه 16 متهم ازجمله حسن بن زید و باسم عوض الله خبر داد و تأکید کرد که عاملان این اقدام با طرف‌های خارجی در تماس بوده‌اند.

دو روز بعد از اعلام این موضوع، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در نامه‌ای خطاب به ملت اردن تأکید کرد که «فتنه به پایان رسیده» و اردن در امنیت و ثبات است و به یاری خدا و عزم و همبستگی ملت و فداکاری ارتش اردن در ثبات و امنیت خواهد ماند.

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا