اقتصادیخبر اولسیاسی

توقف یارانه سوخت در لبنان، خشم مردم را برانگیخت

تظاهرات کنندگان در اعتراض به این تصمیم چندین راه را مسدود کردند و فعالان شبکه های اجتماعی نیز آن را تهدید معیشتی خطرناکی برای شهروندان دانستند.

میدل ایست نیوز: تصمیم بانک مرکزی لبنان درخصوص توقف یارانه واردات سوخت خشم مردم را موجب شد و برخی از تظاهرات کنندگان لبنانی در مخالفت با این تصمیم، چندین راه را مسدود کردند.

خبرگزاری رسمی لبنان در همین راستا، گزارش داد که تظاهرات کنندگان در اعتراض به این تصمیم بانک مرکزی، جاده تل نحاس – کفرکلا در جنوب لبنان را مسدود کردند.

در شمال لبنان نیز، تظاهرات کنندگان در مقابل کاخ «نجیب میقاتی»، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان در منطقه المیناء شهر طرابلس تجمع کردند و اعتراض خود به بدی اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور را نشان دادند.

خبرگزاری رسمی لبنان گفت که تظاهرات کنندگان جاده اصلی در منطقه را مسدود کرده، درختی در حیاط کاخ میقاتی را به آتش کشیدند و شعارهایی ضد حکومت سر دادند.

بانک مرکزی لبنان روز گذشته اعلام کرد که یارانه واردات سوخت متوقف شده است و از امروز، منابع مالی لازم برای واردات سوخت را براساس قیمت دلار بازار تامین خواهد کرد.

براساس یک مطالعه صورت گرفته از سوی یک شرکت خصوصی در لبنان، توقف یارانه سوخت، موجب افزایش شدید قیمت سوخت می شود به گونه ای که قیمت یک گالن 20 لیتری بنزین حدود 75 هزار لیره لبنان به 336 هزار لیره خواهد رسید در حالیکه حداقل دستمزد در لبنان به 675 هزار لیره در ماه می رسد.

این مطالعه همچنین حاکی از آن است که قیمت یک گالن 20 لیتری مازوت (گازوئیل) از 57 هزار لیره به 279 هزار لیره خواهد رسید.

فعالان شبکه های اجتماعی در لبنان همزمان با اعتراضات این اقدام بانک مرکزی لبنان را محکوم کرده و آن را سیلی معیشتی بزرگی به ملت لبنان دانستند.

بانک لبنان پیشتر یارانه واردات سوخت را براساس هر دلار به قیمت 3900 لیره لبنان تامین می کرد و این در حالیست که قیمت هر دلار در بازار سیاه، طی روزهای گذشته از 20 هزار لیره فراتر رفت.

در همین راستا و پس از اعلام توقف یارانه واردات سوخت «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان، «ریاض سلامة»، رئیس بانک مرکزی لبنان را احضار کرد.

ناظران می گویند افزایش قیمت سوخت موجب افزایش قیمت کالاها و سایر خدماتی که از سوخت در تولید از جمله کارخانه ها، نانوایی ها و مولدهای برق استفاده می کنند، می شود.

این تصمیم رنج لبنانی ها را افزایش می دهد که نزدیک به دو سال است از بدترین بحران اقتصادی در تاریخ کشورشان رنج می برند؛ بحرانی که باعث افزایش نرخ فقر و سقوط قدرت خرید اکثر مردم شده است.

همچنین بخوانید

تداوم مشکل سوخت؛ لبنان در یک قدمی ورود به تاریکی کامل

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا