اقتصادیسرخط خبرها

السیسی: باید رشد جمعیت را مهار و در نظام یارانه تجدید نظر کنیم

«عبدالفتاح السیسی» تأکید کرد که با توجه به رشد جمعیت و درآمد ناخالص داخلی کشور ادامه ساختار پرداخت یارانه در مصر باید تغییر کند.

میدل ایست نیوز: در پی جنجال پیش آمده بر سر احتمال افزایش قیمت نان در مصر، «عبدالفتاح السیسی» تأکید کرد که با توجه به رشد جمعیت و درآمد ناخالص داخلی کشور ادامه ساختار پرداخت یارانه در مصر باید تغییر کند.

در حالی که 70 میلیون مصری مشمول نظام یارانه می‌شوند، رئیس جمهوری مصر حدود 10 روز پیش گفت که نمی‌توان قیمت نان را 5 قرش (هر جنیه 100 قرش است) نگه داشت.

او روز گذشته نیز در مراسم افتتاح یک پروژه مسکونی در قاهره بار دیگر تأکید کرد که لازم است نظام یارانه در کشور که 275 میلیارد جنیه در سال هزینه می‌برد (هر دلار: 15.6 جنیه) بازسازی شود و افزود که حاضر نیست به هزینه تعویق مسائل مهمی که نیاز به تغییر دارند در قدرت بماند.

السیسی گفت که رشد بی ضابطه جمعیت به برنامه‌های راهبردی کشور ضربه می‌زند و با توجه به محدودیت‌های درآمد کشور مشکلی اساسی ایجاد می‌کند و به وضعیتی فراتر از توان کشور می‌رسد چنان‌که در سال 2011 (اشاره به انقلاب 25 ژانویه مصر) چنین شد.

جمعیت مصر هم‌اکنون بیش از 101 میلیون نفر اعلام شده است.

رئیس جمهوری مصر بر ضرورت «برقراری ارتباط میان رشد جمعیت و مشکلات اجتماعی در یک سده گذشته» تأکید کرد و گفت که راه حل این مشکل مهار رشد جمعیت و بازنگری در هزینه‌هاست.

او گفت که جای نگرانی بابت برداشته شدن یارانه نیست اما حکومت‌داری ایجاب می‌کند که در وضعیت هزینه‌های یارانه بازنگری اساسی صورت گیرد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا