خبر اولسیاسی

ساکنان اردوگاه مخمور عراق؛ قربانیان جنگِ پ ک ک و ارتش ترکیه

پرونده اردوگاه مخمور در استان نینوا در صدر گفت‌وگوهای امنیتی میان بغداد و آنکارا طی ماه‌های اخیر قرار داشته است و مسئولان ترکیه بر همتایان عراقی خود اعمال فشار می‌کنند تا به سیطره گروه تروریستی پ ک ک بر این اردوگاه پایان دهند.

میدل ایست نیوز: پرونده اردوگاه مخمور در استان نینوا واقع در شمال عراق در صدر گفت‌وگوهای امنیتی میان بغداد و آنکارا طی ماه‌های اخیر قرار داشته است و مسئولان ترکیه بر همتایان عراقی خود اعمال فشار می‌کنند تا به سیطره گروه تروریستی پ ک ک بر این اردوگاه پایان دهند؛ اردوگاهی ساکنان آن همه خانواده‌های کُرد ترکیه‌ای هستند.

پرونده اردوگاه مخمور در تماس تلفنی شب گذشته «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق نیز مطرح شد و اردوغان بر لزوم افزایش همکاری میان آنکارا و بغداد در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد و اظهار داشت: پ ک ک به حضور خود در سلسله کوه‌های قندیل واقع در شمال عراق و مناطق سنجار و مخمور ادامه می دهد.

مسئولان ترکیه‌ای و مقامات اربیل و بغداد پ ک ک را متهم می‌کنند که از اردوگاه آوارگان مخمور برای عملیات سربازگیری و جذب نیروهای جدید و مدیریت فعالیت‌های خود از درون این اردوگاه سوء استفاده می‌کند.

به گفته یک مقام عراقی که با العربی الجدید صحبت کرد، وضعیت اردوگاه مخمور در گفت‌وگوها و مذاکرات عراق و ترکیه در کنفرانس آتی بغداد که اواخر ماه جاری برگزار خواهد شد، حضوری پررنگ خواهد داشت.

اردوگاه مخمور در 105 کیلومتری جنوب شرق موصل و 70 کیلومتری غرب اربیل و فاصله 180 کیلومتری مرزهای عراق و ترکیه در شهر مخمور قرار دارد که اطراف آن نیز شهرهای الشرقاط، الحویجه موصل وجود دارد که ساکنان آن ترکیبی از ترکمانان، کُردها و عرب‌ها هستند.

مخمور واژه‌ای آرامی و به معنای محل آتش یا خانه آتش است و یکی از شهرهای مورد مناقشه میان بغداد و اربیل محسوب می شود.

اردوگاه مخمور در اوایل دهه نود میلادی با نظارت سازمان ملل متحد در غرب شهر مخمور ایجاد شد اما عملا هیچ اثری از چادر و خیمه در آن نیست و همه اقامت‌گاه‌ها در آن از سنگ و آجر ساخته شده است و مدارس ساده و مرکز بهداشتی و بازار در آن وجود دارد، جمعیت این اردوگاه دستکم 12 هزار نفر است که همه از کُردها ترکیه هستند.

در سال 2011 میلادی، دولت عراق به ریاست نوری المالکی اردوگاه مخمور را به عنوان اردوگاهی رسمی و تحت مدیریت سازمان ملل رسمیت شناخت و ساکنان آن را به عنوان پناهنده پذیرفت اما عملا وضعیت این اردوگاه در رابطه با تسلط پ ک ک بر آن تغییری نیافته است.

«کرمانج عبدالله»، از مسئولان حزب دموکرات پنجشنبه گذشته هشدار داد که اردوگاه مخمور به پایگاهی وابسته به پ ک ک تبدیل شده است.

وی گفت: عناصر مسلح پ ک ک این اردوگاه را به پایگاه، زندانی بزرگ و دادگاهی نظامی تبدیل کرده‌‌اند که در آن علیه مخالفان، انواع اقدامات غیر قانونی را می‌کنند.

این مسئول حزب دموکرات اظهار داشت: اردوگاه مخمور دیگر اردوگاهی غیر نظامی نیست، در این اردوگاه هیچ نهاد وابسته به دولت فدرال یا دولت محلی اقلیم کردستان وجود ندارد و کاملا توسط پ ک ک اداره می‌شود.

از سوی دیگر، یک مسئول عراق به العربی الجدید گفت: وضعیت این اردوگاه یکی از پرونده‌های مورد بررسی در سفر هیات ترکیه‌ای به عراق برای شرکت در کنفرانس بغداد خواهد بود.

این مقام عراقی در ادامه با اذعان به اینکه دولت عراق از مدت‌ها پیش عملا هیچ تسلطی بر این اردوگاه ندارد، اظهار داشت: نیروهای عراقی امکان ورود به این اردوگاه را ندارند.

وی گفت: مسئولان دولت الکاظمی پیشتر به دولت ترکیه اعلام کردند که این اردوگاه همچنان زیر نظر سازمان ملل متحد به شمار می رود و باید این موضوع حل شود.

اردوغان پیشتر تهدید کرده بود که ارتش ترکیه اردوگاه مخمور را پاکسازی خواهد کرد زیرا تبدیل به مکانی امن برای عناصر مسلح پ ک ک شده است.

در همین رابطه، «شیروان دوبردانی»، عضو پارلمان عراق از استان نینوا گفت: بعید نیست که رهبران پ ک ک در اردوگاه مخمور حضور داشته باشند و از آنجا فعالیت کنند.

دوبردانی تصریح کرد: در این اردوگاه تنها کُردهای مخالف دولت ترکیه حضور دارند و آنکارا از بقای این اردوگاه به وضعیت کنونی نگران است.

در مقابل، «جمال بایک»، از رهبران پ ک ک اظهار داشت: اتهام‌زنی به پ ک ک مبنی بر سربازگیری از اردوگاه مخمور بی‌اساس و نادرست است و در این اردوگاه تنها خانواده‌ها زندگی می‌کنند و هیچ خطری برای نیروهای عراقی یا پیشمرگه و منافع ترکیه در عراق وجود ندارد.

همچنین بخوانید:

تغییرات گسترده در مواضع پ ک ک در سنجار عراق از بیم حملات ارتش ترکیه

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا