خبر اولسیاسی

دستگیری عامل انفجار کراده، یادآور حادثه ای تلخ که هرگز برای مردم عراق عادی نشد

حادثه انفجار کراده در 3 ژوئیه 2016 با انفجار یک کامیون بمب‌گذاری شده در کنار یک رستوران در خیابان تجاری کراده که پر از جمعیت بود، رخ داد.

میدل ایست نیوز:  در ژوئیه 2016، شب پیش از عید فطر، در حالی که مردم برای خرید عید در منطقه تجاری کراده جمع شده بودند انفجاری مهیب در این منطقه رخ داد که خاطره آن هنوز برای ملت عراق دردناک است.

این حادثه در 3 ژوئیه 2016 با انفجار یک کامیون بمب‌گذاری شده در کنار یک رستوران در خیابان تجاری کراده که پر از جمعیت بود رخ داد.

در پی این انفجار مهیب سه پاساژ در کراده ویران شد و ده‌ها خودرو که در خیابان‌های اطراف حادثه پارک شده بودند آتش گرفتند و در نتیجه آتش‌سوزی مهیبی درگرفت که صدها تن از مردم در آن محاصره شدند.

چون شب عید بود و مردم عراق اهمیت بسیاری به عید فطر می‌دهند، خانواده‌های زیادی برای خرید عید در منطقه حضور داشتند.

براساس آمار رسمی وزارت بهداشت عراق در این حاثه 300 تن از جمله همه افراد چند خانواده شهید شدند که اجساد 177 تن از آنها قابل شناسایی نبود. شمار مجروحان نیز بیش از 200 تن اعلام شده است.

این حادثه موجب خشم شدید افکار عمومی علیه مقامات وقت بود، چندان که وقتی «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر وقت عراق، برای دیدن از محل حادثه به کراده رفت مردم به خودروی حامل او سنگ پرتاب کردند.

«محمد سالم الغبان»، وزیر کشور عراق، در اعتراض به هماهنگی میان دستگاه‌های امنیتی استعفا داد و العبادی فرماندهان بلندپایه دستگاه‌های امنیتی ازجمله رئیس ستاد عملیات بغداد را برکنار کرد.

هزاران تن از مردم بغداد در شب بعد از حادثه با حضور در محل حادثه و روشن کردن شمع و دعا و نیایش یاد قربانیان را گرامی داشتند.

گروه تروریستی داعش در همان زمان رسما مسئولیت این حادثه را به عهده گرفت.

شب گذشته، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، اعلام کرد که 5 سال بعد از این حادثه نیروهای امنیتی عراق طی یک عملیات پیچیده برون‌مرزی «غزوان الزوبعی»، ملقب به «ابوعبیدة بغداد» را که مسئول اجرای این جنایت بوده دستگیر کرده است.

او همچنین از برگزاری مسابقه برای ساخت سازه‌ای جهت زنده نگه داشتن یاد شهدا در محل حادثه خبر داد.

«غزوان علی حسین راشد الزوبعی» در 1992 میلادی در بغداد متولد شده و کنیه وی «ابوعبیده بغداد» است، در مه سال 2007 میلادی با گروه تروریستی داعش بیعت کرد و در یگانی برای هدف قرار دادن نیروهای امریکایی فعالیت می‌کرد که به دنبال آن در اواخر همان سال از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان کروبر افتاد اما در اواخر سال 2008 میلادی از زندان آزاد شد.

الزوبعی در اوایل سال 2010 میلادی در ولایت بغداد و مشخصا منطقه الکرخ جنوبی به همکاری با داعش ادامه داد و به سرکردگی یگان حمله به نیروهای امنیتی از طریق ترور، چسباندن بمب به خودروها گمارده شد اما وی دوباره در اواسط سال 2011 میلادی درمنطقه الدوره توسط اداره مبارزه با جرایم دستگیر شد.

الزوبعی در سال 2013 میلادی یکی از افرادی بود که از زندان ابوغریب فرار کرد و ضمن پیوستن به تروریست ها و دیدن آموزش‌های نظامی و شرعی به کوه‌های حمرین رفت.

پیش از تسلط داعش بر شهر موصل در ژوئن سال 2014 میلادی، وی به همراه مجموعه خود وارد موصل شد و علیه نیروهای امنیتی عراقی عملیات‌هایی انجام داد، وی به هنگام درگیری‌ها با نیروهای امنیتی از ناحیه پا زخمی و به مدت 6 ماه بستری شد و پس از آن در اوایل سال 2016 میلادی به ولایت بغداد منتقل شد و مسئول یکی از یگان‌های بمب‌گذاری شد.

منبع
ناس نيوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا