سیاسی

واکنش ایران به بیانیه نشست مشترک کشورهای اروپایی عضو برجام و امریکا با کشورهای عربی در ریاض

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص بیانیه مشترک امریکا و کشورهای اروپایی و عربی درباره برجام گفت که این بیانیه آنچنان ساختگی و نمایشی است که ارزش پاسخگویی ندارد.

میدل ایست نیوز: سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص بیانیه کارگروه مشترک آمریکا، تروئیکای اروپا و کشورهای شورای همکاری در خصوص ایران گفت: این نشست و بیانیه تنظیم شده، آنچنان ساختگی، نمایشی و فاقد مشروعیت است که ارزش پاسخگویی ندارد.

سعید خطیب زاده تصریح کرد: دولت آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه 2231 و طرفی که از برجام خارج شده و مسئول وضعیت فعلی پیش آمده است، و به عنوان تنها کشور با سابقه استفاده از تسلیحات هسته ای، با سابقه ای سیاه از مداخله های متعدد در امور داخلی کشورهای مختلف و اصلی ترین فروشنده سلاح و مهمات به مناطق مختلف دنیا، بار دیگر درصدد بحران‌آفرینی و فضاسازی علیه ایران است.

وی در این رابطه افزود: کشورهایی که باید پاسخگوی ماجراجویی ها و تجاوزهای خود در منطقه از جمله تجاوز هفت ساله به سرزمین یمن باشند نمی توانند در مقام مدعی علیه دیگران اتهامات بی اساس مطرح کنند و مسئولیت این جنایت ها را از خود سلب و اذهان عمومی را منحرف کنند.

عصر امروز اعلام شد که سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران به همراه نماینده ویژه امریکا در امور ایران و اعضای کشورهای عضو شورای همکاری و مصر و اردن امروز در ریاض تشکیل جلسه دادند.

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این جلسه تبادل نظر درباره مسائل امنیتی منطقه و سیاست‌های ایران بود.

این بیانیه افزوده که در این جلسه دور تازه مذاکرات هسته‌ای با ایران که قرار است آخر ماه جاری با هدف بازگشت متقابل ایران و امریکا به تعهداتشان در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) برگزار شود بررسی شد و کشورهای اروپایی و امریکا بر ضرورت تسریع در رسیدن به راه حل این مسئله تأکید کردند و آن را موضوعی مهم برای منافع امریکا و اروپا و منطقه دانستند.

آنان همچنین از تلاش‌های شرکای منطقه‌ای خود برای کاهش تنش و تقویت مذاکرات در سطح منطقه‌ای قدردانی و بر عزم خود برای حل و فصل نگرانی‌های امنیتی موجود در سطح منطقه تأکید کردند.

حاضران در این جلسه «سیاست‌های ایران از جمله انتقال موشک های بالستیک و پهپاد به طرف‌های گوناگون که موجب هدف قرار دادن شرکای غرب در منطقه شده» را بررسی و بر محکومیت این حملات تأکید و نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

آنان گفت‌وگوی منطقه‌ای و بازگشت متقابل به تعهدات هسته‌ای را موجب تقویت امنیت خاورمیانه و توسعه شراکت‌ها  و تبادل اقتصادی دانستند و بر آثار مثبت آن بر توسعه و رفاه همه ملت‌های منطقه از جمله ملت ایران تأکید کردند.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا