خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

وزیر خارجه اردن: برای حل بحران یمن در کنار عربستان ایستاده ایم/ایران از دخالت در امور کشورهای عربی دست بردارد

وزیر امور خارجه اردن با اعلام اینکه کشورش موافق اقدامات عربستان در منطقه است، گفت اردن برای حل بحران یمن در کنار عربستان ایستاده است.

میدل ایست نیوز: «ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن گفت امنیت عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری بخشی از امنیت کشورش است.

*یمن

وی در مصاحبه ای با شبکه «العربیه» افزود: اردن برای ایجاد راه حلی برای بحران یمن، در کنار عربستان است.

ایمن الصفدی تاکید کرد که اردن حملات انصار الله به عربستان را محکوم می کند و موافق همه گام هایی است که عربستان برای حمایت از ثبات منطقه اتخاذ می کند.

انصار الله یمن در پاسخ به حملات ائتلاف عربی به یمن و محاصره این کشور، مناطق مختلفی از عربستان را با موشک های بالستیک و پهپاد هدف قرار می دهد.

اخیرا نیز انصار الله یک کشتی با پرچم امارات را در آب های یمن توقیف کرد و گفت که این کشتی بدون مجوز وارد آب های منطقه ای یمن شده و اقدامات خصمانه ای انجام داده بود.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب بیانیه ای خواستار آزادسازی فوری کشتی اماراتی «روابی» که توسط انصارالله توقیف شده بود، شد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال 2015 تاکنون از دولت «عبد ربه منصور هادی» حمایت می کند و طی درگیری هایی با گروه های یمنی موجب جان باختن، مجروح شدن، آوارگی و خسارت های مادی بسیاری شده است.

*عراق

وزیر امور خارجه اردن در بخش دیگری از مصاحبه خود درباره عراق نیز اظهار داشت که باید ثبات و نقش اصلی خود در منطقه را باز گیرد و اشاره کرد که همه کشورهای منطقه از درگیری خسته شده اند و از اهمیت حل بحران ها و حرکت رو به جلو اطلاع دارند.

*ایران

وی در بخش دیگری از سخنانش از ایران خواست از دخالت در امور کشورهای عربی دست بردارد و گفت همه کشورهای عربی خواستار روابط حسنه و براساس حسن همجواری با ایران هستند.

*لبنان

الصفدی درباره لبنان تصریح کرد که نمی توان تحمل کرد این کشور با شکست رو به رو شود و تلاش برای حمایت از این کشور ادامه خواهد داشت.

*سوریه

وی همچنین خواستار پایان بحران سوریه با هدف حمایت از ملت سوریه در چارچوب مصوبه شماره 2254 شورای امنیت شد.

*فلسطین

الصفدی در پایان سفرش به امریکا بیان کرد که توافقنامه های امضا شده بین اسرائیل و کشورهای عربی نمی تواند جایگزینی برای حل منازعه اسرائیل و فلسطین باشد.

وی گفت هر فرآیند صلحی بخواهد انجام شود نباید بدون درنظر گرفتن پرونده اصلی منطقه که همان منازعه اسرائیل و فلسطین است، انجام شود.

وی تاکید کرد که اگر این توافقنامه ها را عاملی برای تشویق به تمرکز بر حل این منازعه در نظر بگیریم، آن زمان می توان شاهد پیشرفت در این پرونده بود.

الصفدی ضمن تاکید بر اهمیت عبور از چالش ها و ایجاد چشم انداز سیاسی که تلاش ها برای تحقق صلح فراگیر و پایدار را احیا کند، گفت این بدان معناست دو طرف بر سر میز مذاکره نشسته و بی طرفانه به سمت ایجاد دو کشوری بروند که از نظر اردن تنها راه تحقق صلح در خاورمیانه است.

وی سپس هشدار داد که تشکیلات خودگردان فلسطین با چالش های سختی مواجه است و باید اقدامات حقیقی برای ایجاد چشم انداز اقتصادی و ایجاد چشم انداز سیاسی که منجر به ایجاد دو کشور شود، انجام دهد که در غیر این صورت و ایجاد یک کشور، منازعه دو طرف حل نخواهد شد.

منبع
الخلیج آنلاینالشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا