خبر اولمقالات

تاثیر عمیق سخت‌ترین بحران‌کم آبی عراق بر کشاورزی

بر اساس گزارش سازمان ملل، عراق به پنجمین کشور جهان تبدیل شده که بیشترین آسیب را از تغییرات آب و هوایی دیده است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، «خمیس عباس»، کشاورز عراقی، خانه و زمین خود را در روستایش در استان نینوا در شمال عراق ترک کرد و با خانواده اش در محله ای محبوب در شهر موصل ساکن شد، در حالی که فاقد شغل است و از بیکاری رنج می برد.

حال این کشاورز، حال بسیاری دیگر از کشاورزان این سرزمین حاصلخیز باستانی است که از خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیمی رنج می برند.

خمیس (42 ساله) می گوید: کشت گندم و جو در حال حاضر شبیه به بازی بخت آزمائى (شانس و اقبال) است؛ چنان که به بارندگی بستگی دارد و اگر باشد می توانیم محصول زمین را برداشت کنیم.

خشکسالی امسال به میزان بی سابقه ای برای کشاورزان نینوا شدید بوده و شامل مناطق کشاورزی وسیعی بالغ بر 6 میلیون دونوم است و کشاورزی در این زمین ها به آب باران وابسته است.

«سماح حدید» از سازمان غیردولتی شورای پناهندگان نروژ می گوید: با کاهش بی سابقه سطح بارش و کاهش جریان آب در دو رودخانه تاریخی دجله و فرات در پی ساخت سدها در دو کشور همسایه، ایران و ترکیه، کشور عراق با سخت ترین بحران خشکسالی در دوران جدید روبه رو است.

سال به سال، بحران آب در عراق با کاهش میزان بارندگی و گسترش خشکسالی در حال افزایش است، تا جایی که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، عراق به پنجمین کشور جهان تبدیل شده که بیشترین آسیب را از تغییرات آب و هوایی دیده است.

در شمال، در استان دهوک در اقلیم کردستان عراق، کمبود باران باعث خشک شدن کامل سد زاویته شده که باعث از بین رفتن محصولات انجیر و انار در مزارع مجاور شده و خسارت زیادی به حدود 25 کشاورز وارد کرده، یکی از این کشاورزان، «بهجت بازید یوسف» است. این کشاورز که 21 سال به کار کشاورزی مشغول است، می گوید: به علت خشکی سد، مزرعه ام به شدت خسارت دیده، بیشتر درختان انجیر از بین رفته اند و حدود 5 تا 6 هزار تاک انگور خشک شده است.

در جنوب کشور نیز زمین لرزه ها و پس لرزه ها که دو سال است بر اثر به هم ریختن لایه های زمین در عراق رخ می دهند، ذخیره چاه ها و دریاچه ها را به حد خطرناکی رسانده است، مانند کاهش سریع سطح آب دریاچه تاریخی ساوه در صحرای استان مثنی.

«یوسف سوادی جبار»، مدیر محیط زیست استان مثنی، علت کمبود آب در دریاچه ساوه را توضیح می دهد و می گوید: زلزله ها منجر به بسته شدن کانال ها، نهرهای زیرزمینی و چشمه های آب شده که دریاچه را تغذیه می کنند، علاوه بر تبخیر ناشی از افزایش شدید دمای هوا، به همین دلیل دریاچه در معرض خشکسالی کامل است.

استان مثنی از کمبود آب دائم رنج می برد و از آنجا که زندگی بیشتر ساکنین منطقه به کشاورزی وابسته است، این کمبود آب، آنها را زیر خط فقر ملی قرار داده است.

«احمد منفی»، استاندار مثنی در بیان علت این شرایط می گوید: ده سال است که دچار خشکسالی و کمبود بارندگی هستیم، به همین دلیل کشاورزان ما بیکار شده اند و از آنجا که دولت موفق به تامین آب کافی نشده، درصد بی سوادی و بیکاری افزایش یافته و فقر به 52 درصد رسیده که بیشترین میزان در میان استان های عراق است.

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق درباره فاجعه آینده اعتراف می کند و می گوید: 7 میلیون عراقی به علت خشکسالی و جا به جایی اجباری در پی تغییرات اقلیمی آسیب خواهند دید.

میزان جریان آب وارد شده به عراق به سرعت پس از سال 2003 کاهش یافته، یعنی از زمانی که ترکیه و ایران انحصار منابع آبی را آغاز کرده اند، مناطق سرسبز کاهش یافته و زمین های بیابانی گسترش یافته و این امر منجر به افزایش تعداد طوفان های گرد و غبار در سراسر کشور شده و به 220 روز در سال رسیده است.

«سلام الشمری»، رئیس کمیته کشاورزی و آب در پارلمان عراق، تأکید می کند که تکنیک های کشاورزی در عراق ابتدایی است و وزارتخانه های کشاورزی و منابع آب از روش های آبیاری مدرن برای مصرف بهینه آب استفاده نکرده اند، به همین دلیل هدر رفت آب بسیاری همراه با ضعف در تولید کشاورزی وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا