اقتصادیخبر اولدیدگاهمقالات

گیاهی که می تواند بیابان‌های عراق را سرسبز کند

کاشت جوجوبا به احیای مناطق بیابانی، تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن کمک می کند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه الجزیره، 100 سال پیش، کشور عراق به دلیل سرسبزی زمین های وسیع آن که حاصل کشت بسیاری از محصولات و میوه ها و سبزیجات و غلات و غیره بوده است، سرزمین سیاهی نامیده می شد، ولی در حال حاضر کشور از کاهش بسیار زمین های کشاورزی رنج می برد.

با وجودی که کشور از خشکسالی رنج می برد، ولی پوشش سبز بار دیگر بازگشته است تا برخی از مناطق، به ویژه در جنوب کشور را دربربگیرد، جایی که کشت گیاه جوجوبا در بسیاری از مناطق رونق پیدا کرده است، این گیاه چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ و دولت چگونه آن را سرمایه گذاری می کند؟

کشور عراق در دهه های هفتاد و هشتاد قرن گذشته برنامه ها و سیاست های توسعه را برای بخش کشاورزی داشته، ولی به اهداف خود به طور کامل دست نیافته، به علت شرایط غیرطبیعی از جنگ های متعدد و سپس محاصره اقتصادی که از سال 1991 تا 2003 ادامه داشته و تاثیر منفی بر کشاورزی و منابع طبیعی و به ویژه آب برجای گذاشته است.

در نتیجه آن، ارقام و اعدادی که گزارشگر وبگاه الجزیره از منابع دولتی به دست آورده است نشان می دهد که مشارکت بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی سال 2022 بین 2.5 تا 3.5 درصد تخمین زده می شود که به علت کمبود آب و عدم حمایت دولت از کود و بذر بوده، ولی تلاش های دولت در حال حاضر به سمت کاشت گیاه جوجوباست که بیابان خشک را به پوشش سبز تبدیل می کند.

به گفته «علی القره غولی»، مهندس کشاورزی، از ویژگی های خاک عراق این است که کشت هر گیاهی از جمله گیاه جوجوبا که گیاهی دو لپه ای است در آن امکان پذیر است.

این گیاه دارای ساقه های متعدد است که در یک درختچه دایره ای شکل قرار گرفته اند و با توجه به میزان بارندگی یا آبیاری، ارتفاع آنها به 1 تا 4 متر می رسد و برگ های آن شبیه به برگ های درخت زیتون است، ولی ضخیم تر است و بافت آن به چرم شباهت دارد.

بر اساس گفته القره غولی، گل‌ های این گیاه، بی ‌بو هستند و رنگ ‌هایی غیرجاذب برای حشرات دارند و فرآیند گرده ‌افشانی این گیاه توسط باد انجام می ‌شود؛ چنان که سبک بودن گرده ها و شکل آنها باعث می شود تا مسافت های بیش از هزار متر توسط باد انتقال یابند.

به گفته «دکتر کاظم دیلی حسن»، رئیس دانشکده مهندسی کشاورزی در دانشگاه بغداد، گیاه جوجوبا نوعی از آجیل به شمار می رود که روغن آن در مواد شوینده، صابون ها، مصارف پزشکی و پمادها استفاده می شود.

روغن، 50 درصد دانه جوجوبا را تشکیل می دهد و در تولید محصولات مراقبت پوست و بدن و محصولات آرایشی استفاده می شود.

وی همچنین افزود که از روغن موم جوجوبا برای رنگ آمیزی مبلمان و کف و ساخت شمع های باکیفیت و دیر سوز نیز استفاده می شود و در زیست‌ سوخت ها نیز کاربرد دارد.

استان مثنی در جنوب عراق، اولین استانی در کشور است که با بهره برداری از مناطق بیابانی وسیع خود به صورت حقیقی سرمایه گذاری در زمینه کاشت گیاه جوجوبا را آغاز کرد.

با وجود امیدهای بسیار، «تحسین الموسوی»، کارشناس کشاورزی در گفت وگویی با الجزیره می گوید که فرهنگ کاشت گیاه جوجوبا و همچنین پیام های ترویجی از طریق تحقیقات و موسسات مرتبط در عراق ضعیف است.

الموسوی می افزاید که روی آوردن به کاشت جوجوبا به احیای مناطق بیابانی، تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن کمک می کند.

عمر یک گیاه به 200 سال یا شاید بیشتر می رسد و این گیاه تشنگی و شوری و درجه حرارت بیش از 45 را تحمل می کند، علاوه بر اینکه این گیاه را می توان در همه نوع خاک حتی در خاک سنگلاخی کاشت.

این کارشناس کشاورزی می گوید که کشت جوجوبا به یک پروژه ملی نیاز دارد که باید توسط نهادهای دولتی با حمایت دولت انجام شود.

وی تاکید می کند، برای الگو می توان از تجربه کشور مصر استفاده کرد که در سرمایه گذاری در زمینه کاشت جوجوبا برای احیای اقتصاد سبز این کشور موفق بوده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا