خبر اولسیاسی

سودای «نخست وزیری»؛ عامل اختلاف میان نمایندگان مستقل مجلس عراق

مقتدی صدر و چارچوب هماهنگی با انتشار بیانیه‌های جداگانه از نیروهای مستقل خواستند که با ایجاد تشکلی متحد در روند تشکیل دولت سهیم شوند.

میدل ایست نیوز: پس از مدتی اتهام‌زنی به نیروهای مستقل درباره اینکه «نماینده در سایه» این یا آن گروه سیاسی هستند، ناگهان همه توجه‌ها به نمایندگان مستقل دوخته شده است.

به گزارش نشریه عراقی «المدی»، هفته گذشته، مقتدی صدر و چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه با انتشار بیانیه‌های جداگانه از نیروهای مستقل خواستند که با ایجاد تشکلی متحد در روند تشکیل دولت سهیم شوند.

مقتدی صدر به نیروهای مستقل 15 روز فرصت داد که با تشکیل‌ دادن فراکسیونی با 40 کرسی به ائتلاف سه‌جانبه «انقاذ وطن» بپیوندند و تأکید کرد که جریان صدر از نامزد آنها برای نخست‌وزیری حمایت می‌کند بدون آنکه خود در دولت مشارکت کند.

منابع نزدیک به گروه‌های مستقل تأکید می‌کنند که این فراخوان‌ها موجب اختلافات درون ائتلاف‌های کوچک و نیروهای مستقل شده چون شماری از آنان را به سودای نخست‌وزیری انداخته است.

هنوز معلوم نیست که صدر و چارچوب هماهنگی تا چه حد در سپردن کلید دولت آینده به دست نیروهای مستقل یا واگذاری مناصب به آنان جدی هستند.

به گفته این منابع، «باسم خشان» بیش از همه در پی دستیابی به مقام نخست‌وزیری افتاده است.

عملکرد خشان در ماه‌های اخیر وی را چهره‌ای نزدیک به چارچوب هماهنگی نشان داد. او کسی بود که در شکایت به دادگاه فدرال قانونی بودن جلسه اول مجلس و اعلام ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری را زیر سؤال برد؛ دقیقا همان مطالبی که اعتراض چارچوب هماهنگی را هم برانگیخته بود.

خشان در اواخر دوره سابق مجلس نیز با انتقاد شدید از مقتدی صدر بحث‌های بسیاری برانگیخت.

با وجود این، منابع نزدیک به نیروهای مستقل به «المدی» گفته‌اند که رویکرد کلی حاکم بر آنها علیرغم همه اختلافات به جریان صدر نزدیک‌تر است تا به چارچوب هماهنگی.

این منابع گفته‌اند که مستقل‌ها ائتلاف سه‌جانبه انقاذ وطن (صدر، بارزانی، الحلبوسی) را به علت شمار کرسی‌هایش در پارلمان به تشکیل دولت نزدیک‌تر می‌دانند و ائتلاف با آنها را عمل‌گرایانه‌تر می‌شمرند.

ائتلاف انقاذ وطن 180 کرسی در مجلس دارد و برای نهایی کردن ریاست جمهوری «ریبر احمد بارزانی»، نامزد حزب دموکرات، 40 کرسی کم دارند.

طرح چارچوب هماهنگی با تأیید رسمی حزب اتحادیه میهنی و پیمان عزم (اهل سنت) مواجه شده است، بر خلاف طرح مقتدی صدر که تاکنون از جانب خود متحدان وی در حزب دموکرات و ائتلاف السیاده با سکوت مواجه شده است.

با وجود این، چارچوب هماهنگی عملا 110-120 کرسی در اختیار دارد و حتی اگر مستقل‌ها بتوانند 40 کرسی به آنها اضافه کنند فاصله‌شان تا 220 کرسی لازم برای انتخاب رئیس جمهور، زیاد است.

چارچوب هماهنگی حدود 24 ساعت پیش از اعلام طرح صدر، ابتکار عملی را مطرح کرد که در آن از نیروهای مستقل خواست که برای مقام نخست‌وزیری نامزدی را مطرح کنند.

البته در طرح 18 ماده‌ای چارچوب هماهنگی تأکید شده که نامزد نخست‌وزیری باید از تأیید نمایندگان «بزرگ‌ترین طیف اجتماعی عراق»، یعنی شیعیان، برخوردار شود و بعد رسمیت پیدا کند.

هنوز نیروهای مستقل پاسخ روشنی به این طرح‌ها نداده‌اند، اما «امیر المعموری»، از نمایندگان مستقل، خبر داد که به زودی نشست این نمایندگان برای پاسخ رسمی به طرح‌های چارچوب هماهنگی و صدر برگزار خواهد شد.

او گفت که نیروهای مستقل باید هیئتی را برای مذاکره با نیروهای سیاسی تشکیل دهند و پیش‌بینی کرد که این نیروها تعدیلاتی را بر هردو طرح پیشنهاد کنند.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا