سیاسی

گروسی: ۲۷ دوربین نظارتی آژانس انرژی اتمی در ایران از مدار خارج می‌شود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه اعلام کرد که ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند.

میدل ایست نیوز: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه تائید کرد که بر اساس اطلاعاتی که دیشب (چهارشنبه) دریافت کرده است، ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند.

گروسی در جمع خبرنگاران در وین، با بیان اینکه این موضوع را به اطلاع اعضای شورای حکام رسانده است، افزود که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای تائید اعلامیه‌های ایران تحت برجام ایجاد می‌کند.

ایران دیروز پیش از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود را متوقف کرد.

سازمان انرژی اتمی ایران نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.»

وزارت امور خارجه ایران هم شب گذشته اعلام کرد که به دلیل “رویکرد غیرسازنده” آژانس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.

گروسی: حدود ۴۰ دوربین نظارتی در ایران می‌ماند

مدیرکل آژانس در ادامه اظهاراتش به خبرنگاران عنوان کرد که بر اساس اعلامیه ایران، ۲۷ دوربین‌ نظارتی آژانس که در تاسیسات مختلف هسته‌ای نصب شده‌اند، از امروز برچیده خواهند شد. وی تائید کرد که دستگاه فلومتر هم غیرفعال خواهد شد.

گروسی اذعان داشت که این دستگاه‌ها فراتر از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد که حدود ۴۰ دوربین نظارتی این سازمان در چارچوب تعهداتی پادمانی در ایران می‌ماند. دوربین‌هایی که برچیده خواهد شد به گفته او عمدتا از مراکزی است که در آنجا تولید قطعات سانتریفیوژ انجام می‌شود.

او در پاسخ به سوالی که آیا با اقدام اخیر ایران، تداوم دانش آژانس از فعالیت‌های اتمی در این کشور مختل خواهد شد، گفت: نه، اما به این نقطه خیلی نزدیک می‌شویم. به نظرم پنجره فرصت، خیلی کوچک می‌شود.

گروسی در پاسخ به سوال دیگری درباره ارتباط قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران با سفر وی به اسرائیل تکرار کرد که موضوع قطعنامه در حوزه تصمیم‌گیری شورا است و او دخالتی در این زمینه ندارد.

وی درباره احتمال توسعه فعالیت‌های اتمی ایران هم گفت که این موضوع تازه‌ای نیست و ایران از مدت‌ها قبل قصد داشته تا ظرفیت‌های خود را در این زمینه توسعه دهد.

گروسی همچنین عنوان کرد که به محض دریافت اطلاعات جدید، اعضای شورای حکام را از این موضوع مطلع خواهد کرد.

قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید.

در این قطعنامه نویسندگان نسبت به گزارش‌هایی درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌اند.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا