خبر اولسیاسیمقالات

ارتش عربستان در کفه موازنه‌های نظامی منطقه

ارتش عربستان سعودی تحولاتی مختلفی را از یک اداره به سازمان و در نهایت وزارتخانه طی کرده تا امروز به رتبه 22 قوی ترین ارتش های جهان دست یافته است.

میدل ایست نیوز: ارتش عربستان سعودی تحولاتی مختلفی را از یک اداره به سازمان و در نهایت وزارتخانه طی کرده تا امروز به رتبه 22 قوی ترین ارتش های جهان دست یافته است.

به گزارش «روسیا الیوم»، بر اساس رده بندی «گلوبال فایر پاور»، ارتش عربستان سعودی در آغاز سال جاری در رتبه 22 از میان 145 کشور جای گرفت و در بین کشورهای جهان عرب هم در رتبه دوم پس از مصر ایستاد.

عربستان سعودی در سال 2021 پس از آمریکا، چین، هند، روسیه و انگلستان در رتبه ششم کشورهایی بود که بیشترین هزینه های نظامی و دفاعی جهان را داشتند. همچنین در سال 2017 با بودجه نظامی بالغ بر 69.4 ملیارد دلار که معادل 10 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بود، در رتبه سوم پرهزینه ترین کشورها در زمینه های نظامی و دفاعی جا گرفت و بر اساس رده بندی موسسه بین المللی مطالعات صلح استکهلم در رتبه چهارم قرار گرفت و مسلح ترین کشور خلیج به مهمات جدید و نوین بود.

عربستان سعودی قصد دارد بر اساس برنامه توسعه چشم انداز سال 2030، حدود 50 درصد از خریدهای نظامی خود را با نظارت دو سازمان صنعتی نظامی که شامل سازمان کل صناع نظامی و سازمان صنایع نظامی عربستان سعودی است بومی سازی کند و این سازمان قراردادهای مستقیمی با شرکت های خارجی منعقد می کند.

سازمان کل صنایع نظامی در سال 2017 تاسیس شد و نهاد سازمان یافته و دارای مجوز بخش صنایع نظامی عربستان سعودی است و وظیفه پیشنهاد راهبردها و لوایح مرتبط با صنایع نظامی و بخش های تکمیلی را بر عهده دارد.

شرکت صنایع نظامی سعودی که توسط صندوق سرمایه گذاری های عمومی عربستان با هدف تامین تولیدات و خدمات نظامی این کشور تاسیس شده است و در پی کاهش وابستگی کشور به جنگ افزارهای خارجی مانند موشک ها و رادارهای دفاعی است.

وزارت دفاع عربستان سعودی که از سال 2022 تحت سرپرستی خالد بن سلمان قرار دارد بر نیروهای زمینی و دریایی و هوایی و نیروی راهبردی موشکی اشراف دارد و تعداد افراد وابسته به این بخش های نظامی چیز حدود 277 هزار نفر برآورد می شود.

موشک های راهبردی عربستان سعودی پیشرفته ترین سلاح های این کشور است که از سال 1988 از آنها رونمایی شد.

بنا بر برخی گزارش ها تشکیل این نیروهای راهبردی پس از موفقیت ریاض در به خرید محرمانه موشک های بالستیک میان برد چینی با کلاهک 2150 کیلوگرمی به جای محموله هسته ای حرارتی صورت می گیرد.

همچنین عربستان سعودی در سال 2014 اقدام به نوسازی توان موشکی خود و تجهیز زرادخانه هایش به موشک های چینی از نوع «اف 21» کرده است که برد آن به 3 هزار کیلومتر می رسد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا