اجتماعی

آداب و رسوم ماه رمضان در کویت

از آداب و رسوم ماه رمضان در کشور کویت، موائد الرحمن است و این سفره ها در بسیاری از مساجد برای افطار فقرا و نیازمندان برپا می شود.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ویکی الکویت، آداب و رسوم مردم کویت در ماه مبارک رمضان از نسلی به نسل دیگر منتقل شده تا جایی که به بخشی از فرهنگ کشور کویت تبدیل شده است و تنها به رسوم ماه مبارک رمضان محدود نمی شود، بلکه مردم کویت برای آمادگی ورود به ماه رمضان و عید فطر آداب و رسوم خاصی دارند.

همه کشورها آداب و سنت های خود را در ماه روزه داری دارند و کشور کویت نیز دارای آداب و رسوم خاص خود در این ماه است که از دیگر کشورها متفاوت است.

یکی از رسوم ماه مبارک رمضان در کشور کویت، جشن قرقیعان است و در این جشن، کودکان در روزهای 3، 4 و 15 ماه رمضان به درِ خانه های همسایگان می روند و ترانه ای را تکرار می کنند که در آن دعا می کنند که خداوند کودکانِ خانه هایی را که درِ آنها را می کوبند حفظ کند تا بانوی خانه به آنها مخلوط قرقیعان را بدهد که از آجیل و شیرینی و شکلات تشکیل شده است.

رسم دیگر ماه مبارک در کویت، دیوانیات است که عبارت از مجالسی است که در آن افطار دسته جمعی برپا می شود و مردم در آن حضور می یابند و برخی مسابقات برای ایجاد فضایی شاد برگزار می شود.

از دیگر آداب ماه رمضان در کویت، موائد(سفره ها)الرحمن است و این سفره ها در بسیاری از مساجد برای افطار فقرا و نیازمندان با نظارت وزارتخانه ها و موسسه ها و شرکت های دولتی و خصوصی برپا می شود.

یکی از زیباترین آداب و سنت های ماه مبارک رمضان در کویت توپ ماه رمضان است و روزه داران هر روز پیش از غروب در کنار توپ جمع می شوند و پس از شلیک توپ جشن و شادی برپا می شود.

از رسوم دیگر ماه مبارک در کشور کویت، غبقه ماه رمضان است و عبارت از غذاهای ویژه ای است که در هتل ها و سالن ها پس از ادای نماز تراویح به مردم داده می شود.

یکی دیگر از رسوم ماه مبارک رمضان در این کشور، مسحراتی است یا همان طور که در لهجه محلی می گویند ابوطبیله و او شخصی است که در هنگام سحر در خیابان های کویت گردش می کند و عبارت لا اله الا الله محمد رسول الله را با هدف بیدار کردن مردم برای خوردن غذا تکرار می کند و مردم به نوبه خود به او غذا و نوشیدنی می دهند و در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، مسحراتی عبارت خداحافظ ماه رمضان و بدرود ماه روزه داری را تکرار می کند.

در شب قدر، تعداد بسیاری از نمازگزاران برای ادای نماز در مساجد، به ویژه مسجد بزرگ در پایتخت جمع می شوند؛ چنان که تعداد نمازگزاران از 40 هزار نفر فراتر می رود.

از آداب و رسوم مردم کویت در عید فطر، ادای نماز در میدان ها و مساجد و رفتن به مکان های تفریحی و پارک ها و رستوران ها برای خوردن وعده افطار پس از یک ماه روزه داری است.

همچنین از رسوم عید فطر، تبریک گفتن مردم به مناسبت عید فطر به یکدیگر است و دادن عیدی به کودکان توسط پدران و مادران و بستگان است.

از رسوم دیگر عید فطر در کویت، خریدن لباس های جدید یا لباس های عید برای کودکان و بزرگسالان است.

منبع
ویکی الکویت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا