سیاسی

بررسی موضوع کاهش صادرات گاز در گفت و گوی وزرای خارجه ایران و عراق

وزیر خارجه عراق در گفت وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود به کاهش صادرات گاز از جانب ایران به نیروگاه های برق عراق اشاره کرد.

میدل ایست نیوز: فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق روز جمعه در گفت وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود به کاهش صادرات گاز از جانب ایران به نیروگاه های برق عراق پرداخت.

بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه عراق، فواد حسین خاطرنشان کرد که کاهش صادرات گاز ایران به عراق منجر به کاهش تولید برق شده و بر زندگی روزمره در این کشور تأثیر منفی گذاشته است.

وزیر خارجه ایران نیز اظهار داشت که مشکل پیش آمده صادرات گاز موضوعی فنی است و تصمیم دولتی برای کاهش صادرات گاز به نیروگاه های برق عراق وجود ندارد.

در این گفت و گوی تلفنی همچنین بر پیگیری اجرای موافقتنامه امنیتی امضا شده بین دو‌کشور تاکید شد.

ضرورت تقویت خطوط انتقال گاز ایران به عراق و همکاری های منطقه ای از دیگر موضوعات مورد گفت و گوی وزرای امور خارجه دو کشور در این تماس تلفنی بود.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، امیرعبداللهیان در این گفت و گوی تلفنی از عراق بابت حل مسئله حواله های مالی با طرف امریکایی تشکر کرد.

روز یکشنبه گذشته، وزارت برق عراق در بیانیه ای اعلام کرد که در زمانی که تیم های وزارت به دنبال تحقق افزایش تولید هستند و واحدهای تولیدی در نیروگاه ها آمادگی خود را اعلام کرده اند تا دسترسی مردم به برق در تابستان به ثبات برسید، تامین گاز وارداتی در مناطق جنوبی متوقف شده است.

وزارت برق عراق تأکید کرد که طرف ایرانی علت توقف صادرات گاز «مسائل فنی» اعلام کرده است.

در بیانیه مذکور آمده است که کاهش گاز ایران، فعالیت نیروگاه های گازی شط البصره، الرمیله و نجف در مناطق فرات مرکزی را تحت تاثیر قرار داده است.

وزارت برق عراق تاکید کرد که با توقف واردات گاز از ایران، سیستم برق حدود هزار مگاوات تولید خود را از دست می دهد که این امر به صورت جزئی بر ساعات دسترسی به برق تاثیر می گذارد.

قرار است هفته آینده هیئتی به ریاست وزیر برق عراق برای بررسی موضوع به تهران سفر کند.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا