خبر اولسیاسی

السودانی: مصمم به حل و فصل مسائل فیمابین در سفر اردوغان به عراق هستیم

نخست وزیر عراق طی سخنانی در شورای آتلانتیک در واشنگتن با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور ترکیه به عراق، بر اهمیت این سفر در حل و فصل مسائل میان دو کشور تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر عراق طی سخنانی در شورای آتلانتیک در واشنگتن با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور ترکیه به عراق، بر اهمیت این سفر در حل و فصل مسائل میان دو کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، محمد شیاع السودانی تاکید کرد: عراق از یک موقعیت استراتژیک مهم برخوردار است که چنین موقعیتی آن را به عنوان یک قطب اقتصادی در منطقه تبدیل کرده است.

وی افزود: ما در حال تجربه بلوغ سیاسی هستیم و در این رهگذر به همگان پیام‌های اطمینان بخشی داده‌ایم و مصمم به اجرای شراکت با امریکا طی یک رابطه درازمدت هستیم.

نخست وزیر عراق به ایفای نقش کشورش در میانجیگری‌ها اشاره کرد و افزود: عراق به دلیل روابط خوب و استراتژیک با بسیاری از کشورها در حل بسیاری از مسائل نقش داشته است به طوری که به عنوان مثال موفق شد عربستان سعودی و ایران را به یکدیگر نزدیک کند.

السودانی با اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دوشنبه آینده به عراق سفر خواهد کرد، افزود: سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق یک سفر گذرا نخواهد بود و ما بر تمایل واقعی خود برای پایان دادن به مشکلات معلق مانده تاکید کرده‌ایم.

نخست وزیر عراق تاکید کرد ما هرگز اجازه نمی‌دهیم خاک عراق مکانی برای حملات به ترکیه باشد اما پاسخ به چنین حملاتی بدون هماهنگی دولت عراق را هم نمی‌پذیریم.

وی افزود: با همسایه ترکیه‌ای خود برای اجرای پروژه استراتژیک «جاده توسعه» همکاری می‌کنیم.

نخست وزیر عراق، سفر خود به واشنگتن را شروع صفحه جدیدی در روابط عراق و امریکا دانست و با اشاره به اینکه هدف از این سفر فعال‌سازی مفاد توافقنامه چارچوب راهبردی است، خاطرنشان کرد: ما سیاست دولت را با چشم‌انداز روشن اجرا می‌کنیم و اصل اساسی سیاست خارجی «اول عراق» خواهد بود.

محمد شیاع السودانی با تاکید بر اینکه پیروزی بر داعش مردم عراق را متحد کرد، افزود: ما در سفر به امریکا جلسات مهمی برگزار کردیم و شاهد فضای مثبتی از تفاهم و تمایل زیاد شرکت‌های امریکایی برای ورود به بازار عراق بودیم و در دیدار با وزیر خزانه‌داری بر لزوم بازنگری رویه‌هایی که برخی بانک‌های عراقی را تحت تأثیر قرار داده است؛ تاکید کردیم.

نخست وزیر عراق به تحولات غزه نیز اشاره کرد و گفت: جنگ ناعادلانه‌ای که در غزه در حال وقوع است، منطقه را در معرض خطرات بزرگی قرار داده است و درباره عواقب گسترش دامنه بحران هشدار می‌دهیم و معتقدیم همه ما باید برای توقف فوری این جنگ تلاش کنند.

وی با اشاره به تصویر منفی اغراق آمیز در مورد وضعیت عراق تاکید کرد: واقعیت کنونی در عراق کاملاً متفاوت است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا