سیاسی

محمود عباس: هر وقت «بالفور» اجرا شد، «معاملۀ قرن» هم اجرا خواهد شد

پیش از این شورای مرکزی و شورای ملی فلسطین تصویب کرده بودند که فلسطین به رسمیت شناختن اسرائیل را پس بگیرد.

ميدل ايست نيوز: «محمود عباس» رئیس حکومت خودگردان فلسطین مخالفت قاطع خود را با آنچه «معاملۀ قرن» خوانده می شود اعلام کرد و گفت اگر «بیانیه بالفور» اجرا شد معامله قرن هم اجرایی خواهد شد.

او روز یکشنبه در سخنانی در نشست شورای مرکزی «سازمان آزادیبخش فلسطین» در رام الله که با خودداری نیروهای «حماس» و «جهاد اسلامی» و «جبهه مردمی» و «جبهه دموکراتیک» و «اقدام ملی» از حضور در آن برگزار شد، تأکید کرد که وقت آن رسیده که مصوبات شورای مرکزی و شورای ملی درباره محدود کردن روابط با اسرائیل اجرایی شود.

پیش از این شورای مرکزی و شورای ملی فلسطین تصویب کرده بودند که فلسطین به رسمیت شناختن اسرائیل را پس بگیرد.

عباس تأکید کرد که هرگز «معاملۀ قرن» را نخواهد پذیرفت و گفت: «صد سال است می خواهند بیانیه بالفور را به ما تحمیل کنند و حالا با معامله قرن می خواهند آن را عملا اجرا کنند».

او بار دیگر تأکید کرد که «قدس شرقی» پایتخت فلسطین است و ایده قدس پایتخت مشترک دو کشور به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

رئیس حکومت خودگردان فلسطین تأکید کرد که زمان «تصمیم های سخت و دشوار» رسیده است و افزود که در مرحله ای به سر می بریم که شاید برای فلسطینیان پرمخاطره ترین مرحله تاریخشان باشد.

عباس همچنین جنبش حماس را به بستن همه راه های آشتی و مصالحه متهم کرد و گفت: «هیچ کشور مستقلی در غزه پا نخواهد گرفت و هیچ کشور فلسطینی ای بدون غزه نخواهد بود».

«بیانیه بالفور» بیانیه ای است که «آرتور بالفور» وزیر خارجه بریتانیا در 1917 صادر کرد و در آن طرح تشکیل کشور یهودی در خاک فلسطین مطرح شده است.

 

منبع: الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا