اقتصادی

اعتراض همیشگی به بودجه عراق: سهم کردستان و بصره

بودجه عمومی عراق برای سال 2019 در حالی به مجلس ارسال شد که اعتراض کردها و اهالی بصره را برانگیخته است. اسامه النجیفی نیز گفته برای گرفتن حق استان نینوا دست به دامن دادگاه فدرال خواهد شد.

میدل ایست نیوز: پس از آنکه دولت جدید عراق همان لایحه بودجه 2019 تدوین‌شده در دوران نخست‌وزیری حیدر العبادی را با تغییراتی جزئی به مجلس ارسال کرد، بار دیگر اختلافات بر سر سهم کردستان و همچنین سهم استان بصره از بودجه بالا گرفت.

یک نماینده مجلس عراق گفت که درباره این بودجه نظرات متفاوتی میان نمایندگان و تشکل‌های سیاسی هست و پیش‌بینی می‌شود که این اختلافات روند تصویب لایحه را بسیار طولانی کند.

این نماینده که نخواسته نامش فاش شود گفته که اصلی‌ترین اختلافات به موضوع سهم کردستان از بودجه عمومی کشور مربوط می‌شود که در لایحه بودجه 17 درصد درنظر گرفته شده و تشکل‌های سیاسی خواستار کاهش آن به 12.7 درصد هستند.

او گفت که این وضعیت باعث شده که استان‌های جنوبی و به‌طور خاص بصره سهمی از بودجه نظیر همان‌چه برای کردستان درنظر گرفته می‌شود خواستار شوند. به گفته این نماینده، نمایندگان استان بصره با توجه به اینکه این استان تولیدکننده اصلی نفت عراق است خواستار امتیازاتی برای آن در بودجه عمومی کشور شده‌اند.

در همین راستا، «اسعد العیدانی»، استاندار بصره، تأکید کرد که باید در بودجه 2019 مبلغی به‌عنوان «جبران آلودگی هوا» به بصره پرداخت شود، چون عامل اصلی آلودگی هوای استان بصره وجود پالایشگاه‌ها و تجهیزات نفتی است.

او گفت که وضعیت آلودگی زیست‌محیطی در این استان بسیار وخیم‌تر از آن است که کسانی فکر می‌کنند و افزود که گزارشی در این باره را در مجلس قرائت خواهد کرد.

دولت جدید عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی» هفته گذشته لایحه بودجه 2019 را به همان ترتیبی که در هیئت دولت حیدر العبادی تدوین شده بود به مجلس ارسال کرد. حجم این بودجه 128.4 هزار میلیارد دینار عراقی (معادل 107 میلیارد دلار) با کسری بودجه 20 میلیارد دلاری است و در آن قیمت هر بشکه نفت 56 دلار پیش‌بینی شده است. بر اساس این بودجه 99 درصد درآمدهای عراق از صادرات نفت است.

«آرام ناجی»، نماینده مجلس عراق از حزب دموکرات کردستان، گفت که این حزب خواستار ارجاع لایحه بودجه به هیئت دولت به منظور بازبینی‌های اساسی در آن است و افزود که این لایحه در چند مورد با سهم اقلیم کردستان از بودجه مطابقت ندارد ضمن اینکه حقوق نیروهای نظامی پیشمرگ هم در آن مشکل دارد.

منابع محلی همچنین از اعتراضات تشکل‌های شیعی و اهل سنت نیز به این لایحه خبر داده‌اند و تأکید کرده‌اند که تصویب این لایحه در مجلس پس از تعدیلات گسترده عملی خواهد شد.

سهم کردستان از بودجه عراق در لایحه بودجه 2018 نیز بحث‌های بسیاری از سوی کردها برانگیخت تا اینکه سرانجام حیدر العبادی توانست با جلب توافق تشکل‌های سیاسی در مجلس رأی تصویب آن را بگیرد.

«هوشیار عبدالله» عضو مجلس عراق از جنبش کردی تغییر (گوران)، طی بیانیه‌ای رسمی از نمایندگان عراق خواست که تا پیش از مشاهده گزارش‌های تفریغ بودجه 2018، بودجه سال بعد را تصویب نکنند و تأکید کرد که نبود حسابرسی درباره بودجه سال‌های قبل از عوامل اصلی فساد مالی در کشور است.

او که پیش‌تر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عراق بود در بیانیه‌اش تأکید کرد: «تکرار بدعت نبود حسابرسی و گزارش تفریغ بودجه سال 2018 به راستی مایه تأسف است». او نبود این گزارش را به معنای عدم جدیت در مبارزه با فساد دانست، موضوعی که عراق را در رأس کشورهای فاسد جهان قرار داده است.

از سوی دیگر، «بسمه بسیم»، نماینده استان نینوا در مجلس عراق، از سهم اندک این استان در بودجه سال 2019 به‌شدت انتقاد کرد و گفت که مبلغ درنظر گرفته شده برای استان نینوا بازسازی این استان جنگ‌زده و ازسرگیری خدمات در آن را تکافو نمی‌کند.

او در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: «سهم استان نینوا در بودجه 2019 معادل 134 میلیارد دینار در نظر گرفته شده که با توجه با لزوم بازسازی زیرساخت‌های این استان و پرداخت خسارت به کسانی که از جنگ آسیب دیده‌اند و قربانیان تروریسم مبلغ بسیار اندکی است». او خاطرنشان کرد که استان نینوا، که مرکز آن موصل است، از آسیب‌دیده‌ترین نقاط عراق است و شاهد ویرانی گسترده در جنگ با تروریست‌ها بوده و آمار بیکاری در آن بالاست و باید توجه ویژه به آن شود.

در همین راستا، «اسامه النجیفی»، رئیس پیمان «القرار العراقی»، تهدید کرد که اگر سهمی عادلانه و متناسب با وضعیت استان نینوا در بودجه در نظر گرفته نشود «دست به دامن دادگاه فدرال» خواهد شد و از همه نمایندگان این استان خواست که برای گرفتن این حق قانونی دست به دست هم دهند.

منبع: العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا