اقتصادیسیاسی

بالا گرفتن بحث ها در عراق درباره توافق نامه با اردن

نماینده مردم استان انبار تأکید کرد که این اقدام شجاعانه می تواند نقطه پایانی بر تروریسم در این استان باشد.

میدل ایست نیوز: یک روز پس از اعلام بازگشایی گذرگاه مرزی طریبیل میان عراق و اردن با حضور نخست وزیران دو کشور، ده ها کامیون و تریلی اردنی که چند سال منتظر رسیدن این لحظه بودند وارد عراق شدند.

در این میان بحث های سیاسی و اقتصادی گسترده ای درون عراق درباره فایده این توافق نامه درگرفته است، هرچند نخست وزیر عراق کاملا آگاهانه این بحث ها را به روی خود نیاورده و با تکیه بر تجربه اقتصادی درخشان چند دهه ای خود، مسیر خارج کردن عراق از اقتصاد رانتی به اقتصاد بازار را پیش گرفته است.

«عبدالله الخربیط»، نماینده مجلس عراق از استان انبار، به «الشرق الاوسط» از اهمیت این توافق نامه و آغاز انتقال کالا در جاده بین المللی میان دو کشور گفت و تأکید کرد که «این توافق نامه فرصت های شغلی بسیاری برای مردم استان انبار ایجاد می کند و هرگونه امیدی به بازگشت تروریسم را نقش بر آب می کند، کشور به چنین تصمیمات شجاعانه ای نیاز دارد».

او افزود: «اردن هم همکاری امنیتی خود با عراق را به بیشترین سطح می رساند و توان امنیتی اش را برای حمایت از مرزهای شرقی اش به کار می گیرد». به گفته الخربیط، «عراق می تواند سوریه و اردن را به همدیگر نزدیک کند وبه لحاظ اقتصادی متکی به خود سازد و این یعنی تأمین امنیت و حفظ جان و مال مردم، ضمن اینکه عراق باید به تعهدات امریکا علیه ایران پایبند باشد وگرنه به مشکل برخواهد خورد».

«کریم هلال الکربولی»، عضو هیئت شورای استانداری انبار، نیز گفت: «بازگشایی گذرگاه مرزی طریبیل دوران تازه ای را برای مردم انبار و دیگر استان های عراق آغاز می کند» و افزود که این تصمیم «هزاران فرصت شغلی در استان انبار ایجاد می کند و مایه رونق بازار می شود و بازگشایی این جاده چیزی است که سال ها انتظارش را می کشیدیم و کسانی نمی خواستند این اتفاق بیفتد».

«حیدر الملا»، نماینده سابق مجلس عراق، نیز تأکید کرد که این توافق نامه هزینه امنیت استان انبار را که سالانه 3 میلیارد دلار است از شانه دولت عراق برمی دارد، ضمن اینکه فرصت های سرمایه گذاری ایجاد می کند، چون این منطقه ثروت های زیادی دارد که به علت تروریسم از آنها استفاده نشده است». او افزود که این وضعیت هزاران فرصت شغلی ایجاد می کند و دیگر پایانی برای تروریسم است.

او درباره انتقادات از معافیت گمرکی کالاهای اردنی تأکید کرد که مجموع معافیت ها حدود 20 میلیون دلار می شود اما منافع آن برای عراق بسیار بیشتر از این حرف هاست.

«ایاد علاوی» رئیس ائتلاف «الوطنیه» توافق نامه امضاشده را توافقی خوب توصیف کرد و آن را گامی رو به جلو دانست و افزود که چنین توافقاتی بایست زودتر بسته می شد.

از سوی دیگر، برخی فعالان شبکه های اجتماعی نسبت به این توافق نامه واکنش منفی نشان دادند. به گفته این کاربران اردن کشوری است که سابقه دشمنی با عراق در مرحله مبارزه با تروریسم را دارد و اکنون نباید این امتیازات به آن داده شود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا