سیاسی

محورهای اصلی بیانیه پایانی کنفرانس سران کشورهای همکاری اسلامی

در این بیانیه 102 ماده ای، به مسائل سوریه، عراق، یمن، لیبی، و تنش های منطقه ای پرداخته شده است.

میدل ایست نیوز: شرکت کنندگان در چهاردهمین کنفرانس سران سازمان همکاری اسلامی با شعار «کنفرانس سران مکه: دست در دست هم به سوی آینده» برنامه های این کنفرانس را با اعلام بیانیه پایانی در 102 بند پایان دادند.

مهم ترین بندهای این بیانیه شامل محکوم کردن حملات به خط لوله های نفت در عربستان سعودی و ابراز همبستگی کامل با عربستان و حمایت نامحدود از اقدامات این کشور برای حفظ امنیت داخلی اش و نیز حفظ امنیت اقتصادی جهان شده است.

در این بیانیه همچنین از تلاش های منحصر به فرد عربستان در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و ایجاد سازوکارهای داخلی و خارجی برای گسترش مفاهیم درست اسلامی و مبارزه فکری با اندیشه های افراطی تقدیر شده است.

در این بیانیه اقدامات خرابکارانه علیه نفت کش ها در آب های آزاد نزدیک بندر فجیره امارات نیز به شدت محکوم و اقداماتی جنایتکارانه خوانده شده که امنیت مسیر بین المللی دریانوردی را تهدید می کند.

حاضران در این کنفرانس بر حمایت کامل از دولت عراق در تلاش هایش برای مبارزه با تروریسم و تقدیر از پیروزی های به دست آمده در آزادسازی سرتاسر خاک عراق از لوث تروریست های داعش و بر اهمیت حفظ یکپارچگی عراق تأکید شده است.

این بیانیه همچنین از تلاش های دولت عراق برای بازگشت آوارگان به سکونتگاه هایشان و بازسازی مناطق جنگ زده و تقویت مصالحه اجتماعی و بازگشت ثبات به این مناطق و همچنین نقش عراق در مبارزه با تروریسم و تحقق صلح و ثبات در منطقه تقدیر شده است.

در موضوع فلسطین تأکید شده که مسئله فلسطین مسئله اصلی امت اسلامی است و کنفرانس اسلامی از ملت فلسطین در همه سطوح برای دستیابی به حقوق مشروع ملی شان ازجمله حق تعیین سرنوشت و برپایی دولت مستقل فلسطین در مرزهای 1967 با پایتختی قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی به موجب قطع نامه 194 تأکید شده است.

این کنفرانس همچنین پذیرش غیر قانونی و غیر مسئولانه قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را به شدت محکوم کرده و آن را باطل و تعدی به حقوق تاریخی و قانونی و ملی ملت فلسطین و امت اسلامی دانسته و از کشورهایی که سفارت خود را به قدس منتقل کرده اند خواسته که در این تصمیم تجدید نظر کنند.

همچنین در این بیانیه تأکید شده که جولان به موجب قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل بخشی از خاک سوریه است و کشورهای اسلامی هیچ تصمیم یا اقدامی را که به تغییر وضعیت حقوقی و جمعیتی جولان بینجامد نخواهند پذیرفت و تصمیم امریکا در انضمام آن به اسرائیل را غیر مشروع و باطل می دانند.

در مورد اوضاع سوریه نیز در این بیانیه تأکید شده که باید یکپارچگی سوریه و حاکمیت ارضی و همبستگی اجتماعی در آن حفظ شود و کشورهای اسلامی از راه حل سیاسی برای این بحران براساس بیانیه ژنو 1 حمایت می کنند تا بتوان حکومت تازه ای در سوریه برپا کرد که حکومتی متکثر و دموکراتیک و مدنی برپایه برابری و قانونمندی و احترام به حقوق بشر باشد.

در این بیانیه بر حمایت از دولت «عبدربه منصور هادی» به عنوان حکومت مشروع قانونی در این کشور و تلاش های وی برای امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی در یمن تأکید شده است.

همچنین از همه گروه ها  در لیبی خواسته شده که منافع عالی کشور را در نظر بگیرند و به رنج های ملت لیبی پایان دهند و به مسیر سیاسی و توافقات پیشین بازگردند.

منبع
سی ان ان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا