اقتصادیخبر اول

توضیحات کارشناسان در خصوص عوامل سقوط نفت خام آمریکا/ نفت عراق ممکن است جایگاه امنی داشته باشد

کارشناسان، سقوط نفت خام آمریکا در روز دوشنبه را به عوامل مختلفی نسبت دادند که در کاهش تقاضا بخاطر بسته بودن اکثر مناطق در جهان در اثر ویروس کرونا و پر شدن ذخایر نفتی آمریکا خلاصه نمی شود.

میدل ایست نیوز: کارشناسان، سقوط نفت خام آمریکا در روز دوشنبه را به عوامل مختلفی نسبت دادند که در کاهش تقاضا بخاطر بسته بودن اکثر مناطق در جهان در اثر ویروس کرونا و پر شدن ذخایر نفتی آمریکا خلاصه نمی شود.

بر اساس آخرین تحولات، خبرگزاری «رویترز» گفت که قیمت نفت آمریکا در هر بشکه به منفی 8 دلار رسیده پس از آنکه طی چند ساعت از حدود 20 دلار به زیر صفر رسیده بود.

سقوط قیمت نفت در میان رکود اقتصادی به علت پیامدهای انتشار ویروس کرونا و اقدامات اتخاذ شده برای مقابله با آن صورت گرفت.

صندوق بین المللی پول هشدار داد که ورود اقتصاد های جهانی در سرازیری سقوط از زمان کساد بزرگ در سال 1930 عمیق تر خواهد بود.

اما کاهش بسیار قیمت نفت خام، همچنین به دلایلی تکنولوژی مرتبط با نزدیک شدن پایان مهلت قرارداد ماه «می» و کاهش قیمت قرارداد ژوئن برمی گردد.

«بیورنار تونهوگن»، کارشناس شرکت انرژی ریستاد، گفت که مشکل نبود تعادل در عرضه و تقاضای جهانی نفت در حال نشان دادن خود در قالب قیمت ها است.

وی در گفت وگویی با خبرگزاری روسیه افزود: «با ادامه نسبی تولید عادی نفت، هر روز ذخایر نفتی در حال پر شدن است، جهان کمتر از نفت استفاده می کند و تولید کنندگان الان در حال حس کردن این موضوع از طریق قیمت ها هستند.»

در این شرایط، شاخص ها نشان از افزایش قیمت در بازارهای آسیا و اروپا به خاطر رسیدن ویروس کرونا در آمریکا و اروپا به اوج خود، ندارند.

در عوض، نگرانی تولید کنندگان از احتمال پر شدن ذخایر نفتی با ذخیره نفت با توجه به کاهش تقاضا ناشی از انتشار ویروس کرونا افزایش یافت.

به گفته کارشناسان، توافق امضا شده میان کشورهای عضو اوپک و شرکای آن ها در کاهش تولید به میزان 10 میلیون در روز، تاثیر چندانی در قیمت ها نخواهد داشت چرا که تدابیر اتخاذ شده برای محدودیت های سفر و حمل و نقل  میلیاردها انسان را به باقی ماندن در منازل خود مجبور کرده است.

شاید نفت خام تگزاس تاثیر بیشتری از پر شدن تاسیسات ذخیره اصلی در اوکلاهاما گرفته باشد در حالی که «سوکریت فیجایاکار» یک کارشناس، اشاره دارد که تاسیسات پالایش نفت خام با سرعت کافی نمی تواند این عملیات را انجام دهد.

وی گفت با توجه به افزایش هزینه های باری، ذخایر بسیاری در خاورمیانه بدون مشتری باقی مانده است.

از طرفی دیگر، «استفان انیس»، گفت که هیچ کس دریافت نفت با پر شدن ذخایر «کاشینگ» را نمی خواهد و افزود که این موضوع زمان زیادی برای جبران بازار نیاز ندارد و توافق اوپک پلاس به شکل فعلی برای تضمین تعادل قیمت ها در بازار کافی نخواهد بود.

در همین راستا، یک کارشناس عراقی، با مشخص کردن میزان خسارت عراق از سقوط قیمت نفت آمریکا، توضیحاتی از احتمال عوامل سقوط قیمت نفت خام آمریکا ارائه کرد.

یک کارشناس عراقی با بررسی تاثیر سقوط نفت آمریکا، احتمال داد که قیمت نفت عراق در جایگاه امن نسبی باشد.

«نبیل المرسومی»، استاد علم اقتصاد گفت: «سقوط قیمت نفت خام غرب تگزاس در قراردادهای فوری یا قراردادهای آتی در ماه ژوئن نبود بلکه برای قراردادهای آتی ماه می بود که نزدیک به پایان است و این موضوع باعث شدت گرفتن فروش این قراردادها قبل از زمان بستن آن شد از آنجا که قرار است به صورت رسمی در هنگام تسویه قیمت ها در 21 آوریل، به پایان برسد و این موضوع نیز بر سقوط قیمت نفت خام آمریکا تاثیر گذاشت.»

وی افزود که ذخیره نفت آمریکا با روند سریعی صورت می گیرد و با تجاوز از 70 درصد به حداکثر خود نزدیک می شود.

وی احتمال داد که با پایان فروش قراردادهای آتی ماه می، قیمت فروش نفت آمریکا، دوباره افزایش یابد.

المرسومی در پایان گفت: «خسارتی که عراق در پی سقوط قیمت نفت آمریکا می بیند، با توجه به محدودیت صادرات عراق به آمریکا که حدودا 400 هزار بشکه در روز است، بسیار زیاد نیست، علاوه بر اینکه عراق، نفت صادر شده به بازارهای آمریکا را بر اساس نفت خام اسکی، که شاهد افزایش بوده، قیمت گذاری می کند.

این کارشناس اقتصادی همچنین بیان کرد که از طرفی دیگر، قیمت فروش نفت عراق بر  اساس میانگین قیمت یک روز نفت خام نیست.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا