تلگرامخبر اولسرخط خبرهاسیاسی

الکاظمی: به زودی با کسانی که خود را فراتر از قانون می دانند برخوردی قاطع خواهد شد/ باید به ایده تعادل فرقه ای تا ابد پایان داد

نخست وزیر عراق گفت که ساختار برخی نهادها در کشور از سال 2003 بر پایه‌ غلط فرقه‌گرایی استوار شد و باید به ایده‌ تعادل فرقه‌ای برای همیشه پایان داد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، تأکید  کرد که ملت عراق باید از درس‌های جنگ کویت درس بگیرد و افزود که کشورهای شورای همکاری عمق استراتژیک عراق هستند و عراق می‌کوشد که روابط خود را به بهترین سطح ممکن برساند.

او در مصاحبه با نشریه انگلیسی زبان اماراتی «The National» تأکید کرد که تقویت روابط عراق با کشورهای شورای همکاری باعث تقویت ثبات در منطقه و کاهش شکاف‌های فرقه‌ای می‌شود و «خواست اکثریت ملت است و مردم به ضرورت این روابط ایمان دارند».

الکاظمی درباره علل تأخیر در اتصال شبکه برق عراق به شبکه برق کشورهای شورای همکاری گفت که دولت وی تازه بر سر کار آمده و اقداماتی جدی در این مسیر انجام داده و می‌دهد و افزود که علت این تأخیر سوءمدیریت در دولت‌های سابق و فساد و دخالت‌های سیاسی در امور کشور بود «اما امروز پایبندی جدی به عملی کردن این پروژه وجود دارد».

او درباره زمان سفرش به عربستان گفت که این سفر به زودی انجام می‌شود و آنجا «بر روابط برادرانه‌مان تأکید خواهیم کرد».

نخست‌وزیر عراق درباره روابط این کشور با امریکا هم گفت که پس از سفرش به واشنگتن این رابطه وارد فاز تازه‌ای شده و دیگر منحصر به روابط امنیتی نیست بلکه شامل همکاری‌های اقتصادی و جلب شرکت‌های امریکایی به عراق و روابط همکاری طولانی‌مدت به خصوص در بخش انرژی و فناوری و آموزش و بهداشت خواهد بود.

او درباره حضور نیروهای امریکایی در عراق گفت که آرایش دوباره این نیروها ادامه دارد و عراق دیگر نیازی به نیروهای رزمی ندارد و افزود که «برداشت شخصی من در این سفر پایبندی امریکا به تقویت شراکت با عراق بود».

الکاظمی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا به نظر شخص وی عراق بدون حضور نیروهای امریکایی وضعیت بهتری خواهد داشت یا نه، گفت که «امروز وارد فاز تازه‌ای شده‌ایم، نیروهای عراقی توانایی جنگ با داعش را دارند و دیگر نیازی به نیروهای رزمی خارجی نداریم، با این همه نیازمند حمایت لجستیک و فنی و نیز آموزش هستیم».

او درباره روابط با ایران وترکیه نیز گفت که روابط عراق بر دو اصل عدم دخالت بر امور داخلی کشورها و مخالفت با استفاده از خاک هر کشور برای حمله به کشور دیگر استوار است و افزود که رابطه با ایران باید رابطه حاکمیتی و میان دو دولت و براساس منافع مشترک باشد.

الکاظمی ضمن محکوم کردن قطعی اقدامات نظامی ترکیه در خاک عراق گفت که نگرانی‌های ترکیه از فعالیت‌های حزب کارگران را درک می‌کند و باید دوطرف برای رفع نگرانی‌ها تلاش کنند.

نخست وزیر عراق درباره مسائل داخلی این کشور نیز گفت که ساختار برخی نهادها در کشور از سال 2003 بر پایه‌ غلط فرقه‌گرایی استوار شد و باید به ایده‌ تعادل فرقه‌ای برای همیشه پایان داد.

او گفت که این ادعا که تعادل ملی در کشور نتیجه تقسیم‌بندی‌های فرقه‌ای است دروغی محض است و واقعیت آن است که این تقسیم‌بندی‌ها بیش از هر چیز سیاسی است و باعث تضعیف دولت می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد که با جدیت برای تقویت نهاد دولت و برخورد با کسانی که در پی تضعیف دولت هستند اقدام خواهد کرد و افزود که «گروه‌هایی که فکر می‌کنند فراتر از قانون هستند به زودی با اقدامی قاطع مواجه خواهند شد».

الکاظمی انحصار سلاح به دست دولت و نهادهای رسمی و ممنوعیت هرگونه استفاده از سلاح در خارج ازچارچوب قانون را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولتش که در مجلس تصویب شده دانست و گفت که اقداماتی جدی برای بازسازی نهادهای امنیتی و پاک‌سازی آن از عناصر فاسد آغاز کرده و این موضوع زمان می‌برد و با همه مفسدان برخورد خواهد شد.

او گفت که دولت تمرکز خود را بر تأمین شرایط برگزاری انتخابات گذاشته و می‌کوشد که مردم «بدون واهمه از کسانی که قدرت را در دست دارند در انتخابات شرکت کنند» و افزود که همه هدف وی بازیابی اعتماد ملت به روند انتخابات است.

منبع
ناس نیوزبغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا