خبر اولسرخط خبرها

وزیر امور مهاجران و آوارگان عراق: چیزی به نام «خانواده داعشی» در اردوگاه های عراق وجود ندارد

وزیر امور مهاجران و آوارگان عراق، اصطلاح «خانواده های داعشی» را یک «بدعت» خواند و گفت که برخی گروه ها که وجود اردوگاه ها به نفعشان بود این «بدعت» را رواج دادند.

میدل ایست نیوز: «ایفان فائق جابرو»، وزیر امور مهاجران و آوارگان عراق، اصطلاح «خانواده های داعشی» را یک «بدعت» خواند و گفت که برخی گروه ها که وجود اردوگاه ها به نفعشان بود این «بدعت» را رواج دادند.

وی در گفت وگو با «العربی الجدید» گفت که وضعیت همه آوارگان در اردوگاه های عراق به لحاظ امنیتی به دقت بررسی شده و هیچ ملاحظه امنیتی درباره کسی وجود ندارد و افزود که وجود اردوگاه ها به نفع برخی افراد در دولت های سابق بود وبرای همین آنان این بدعت را دامن زدند که برای این آوارگان از اصطلاح «خانواده های داعش» استفاده شود.

او گفت که اکثر کسانی که در اردوگاه ها به سر می برند افرادی بسیار ساده اند که برای بازگشت به مناطق سکونتشان نیاز به حمایت بسیار دارند و افزود که وزارت وی موفقیت بسیاری در این پرونده داشته است.

جابرو گفت که 6 ماه گذشته پس از تأمین شرایط مناسب با همکاری حکومت های محلی و دستگاه های امنیتی 47 اردوگاه بسته شده و 66 هزار آواره به سکونتگاه هایشان بازگشته اند.

وی تأکید کرد که در روزهای آینده نیز شاهد بسته شدن اردوگاه السلامیة و اردوگاه عامریه فلوجه در استان انبار خواهیم و با همکاری سازمان AOM که در عرصه بازسازی خانه های ویران شده آوارگان فعال است برای اردوگاه جدعه در استان نینوا اقدام خواهد شد.

وزیر امور مهاجران و آوارگان عراق گفت که کمک های فوق العاده و بسته های غذایی در اختیار آوارگان قرار گرفته و پروژه هایی برای کسب درآمد آنها تعریف شده و مبلغ خاصی در صندوق بازسازی این مناطق به این موضوع اختصاص یافته و وزارتش می کوشد که با همکاری نهادهای بین المللی مبالغ کافی برای بازسازی خانه هایشان را تأمین کند.

وی از نقش بزرگ عشایر در کمک به بازگشت آوارگان تقدیر کرد و گفت که این وزارتخانه در مدت اخیر برای پایان دادن به نزاع های عشایری تلاش کرده و پس از پایان نزاع ها بسیاری از خانواده ها به سکونتگاه هایشان برگشته اند و افزود که عشایر امروز مدافع بازگشت آوارگان هستند.

پیش از این وزیر امور مهاجران و آوارگان عراق تأکید کرده بود که یک سقف زمانی برای بسته شدن اردوگاه‌ها تعیین شده است.

او گفته بود که در مرحله اول این برنامه که از 21 ماه جاری تا پایان سال جاری میلادی تعیین شده همه اردوگاه‌های استان‌های بغداد و کربلا بسته خواهد شد.

جابرو افزوده بود که در مرحله دوم که از 1/1/2021 تا 1/3/2021 خواهد بود 15 اردوگاه دیگر در سرتاسر عراق و در مرحله سوم اردوگاه‌های اقلیم کردستان بسته خواهند شد و افزود که مشکلی در اقلیم وجود دارد آن است که آوارگان حاضر به برگشت به سکونتگاه‌هایشان نیستند و تأکید کرد که بررسی علل این وضعیت آغاز شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا