اجتماعیخبر اولسیاسی

چه چیزی سفر پاپ فرانسیس به عراق را تاریخی می کند؟

پاپ از بغداد به نجف و سپس شهر باستانی اور محل ولادت حضرت ابراهیم و سپس نینوا و اقلیم کردستان خواهد رفت تا حامل پرچم صلح، همزیستی و برادری باشد.

میدل ایست نیوز: هنگامی که هواپیمای حامل «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک های جهان در بغداد به زمین بنشیند لحظه ای تاریخی خواهد بود که ثبت می شود چرا که نخستین پاپ واتیکان است که از عراق دیدن می کند و پا در سرزمین بین النهرین می گذارد و قرار است با «آیت الله سید علی سیستانی»، مرجعیت عالی شیعه دیدار کند.

اما سفر پاپ به عراق ابعاد دیگری هم دارد که کم اهمیت نیستند، چرا که پاپ با آمدن به بغداد، نجف، نینوا و اقلیم کردستان در سایه خطرات امنیتی که دارند و در سایه انتشار ویروس کرونا، ریسکی کرده که تاکنون هیچ رهبر معنوی دیگری اقدام به آن نکرده است.

با وجود اهمیت نمادین سفر پاپ به عراق، اما عراقی ها با فرقه ها و ادیان مختلف به تغییراتی که سفر پاپ در وضعیت زندگی، اوضاع و آینده شان ایجاد می کند، امید دارند.

آخرین تلاش پاپ واتیکان برای آمدن به عراق مربوط به پاپ ژان پل دوم در سال 1999 می شود که به دلیل محاصره بین المللی و جنجالی که قصد او برای سفر به عراق در زمان «صدام حسین»، دیکتاتور عراق در آن زمان برپا کرد و عدم توانایی عراق در میزبانی از آن لغو شد.

با این وجود پاپ واتیکان در آن زمان نگرانی خود نسبت به عراق و همه مولفه های آن از جمله مسیحیان در زمانی که ناقوس جنگ پیش از حمله امریکا در سال 2003 به صدا در می آمد را حفظ و نسبت به استفاده از سلاح اعتراض کرد.

از این رو سفر پاپ به عراق پیامی را برای همه خواهد داشت:

-دولت عراق: دولت مصطفی الکاظمی از جانب پاپ برای اقدام در جهت مصالحه سیاسی، نژادی و دینی و تلاش  برای ایجاد حکومتی توانا و عادلانه برای همه که عراق را به خروج از باتلاق بحران ها و ناآرامی ها خارج کند، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

-مسلمانان و مسیحیان: پاپ خطاب به آنها خواهد گفت که همه برادر یکدیگرند و این نشان دهنده اهتمام پاپ به این مساله است و تاکید خواهد کرد که همه فرزندان حضرت ابراهیم (ع) هستند و مسیحیان مانند برادر مسلمان خود با این خاک وابستگی دارند و حضورشان طبیعی و ریشه دار است.

-اکثریت شیعه: پاپ از طریق دیدار با آیت الله سیستانی که دیدار بین بالاترین مقام مرجعیت شیعه و رهبر کاتولیک های جهان خواهد بود، گفت وگو و ارتباط بین طرفین را تقویت خواهد کرد و از طریق حضور در نجف تاکید خواهد کرد که هر نیرویی که اکثریت طرفداران در هر کشور را داراست باید سایر اقلیات های دینی را هم با آغوش باز بپذیرد و آنها نیز با اکثریت در حقوق یکسان باشند.

-اقلیم کردستان عراق: پاپ در سفر به اقلیم کردستان جهان را از رنج مردم این منطقه طی ده های گذشته مطلع خواهد کرد از جمله حملات تروریستی داعش و رنج آوارگان. پاپ همچنین در اربیل برای آنها دعا خواهد کرد.

-امریکا و ایران: پاپ عادت ندارد نامی از کشورها به میان آورد اما ندایی خواهد داد برای دور نگه داشتن عراق که مهد ادیان آسمانی و مهد بسیاری از اقلیت ها و نژادهاست، از درگیری های منطقه ای و دخالت های خارجی در عراق.

در هر صورت پاپ فرانسیس در تمامی اقداماتش نگاهی به مسیحیان خواهد داشت که اساس هویت و تمدن باستان عراق هستند و پس از سال 2003 شمارشان کم شد و از این طریق وجودشان در عراق تهدید می شود.

اما پیام فراگیر پاپ همان ایجاد امید در دل عراقی ها به ویژه جوانان است که باید صدای آنها را در تظاهرات بیش از یک ساله عراق شنیده باشد.

پاپ از بغداد به نجف و سپس شهر باستانی اور محل ولادت حضرت ابراهیم و سپس نینوا و اقلیم کردستان خواهد رفت تا حامل پرچم صلح، همزیستی و برادری باشد.

عراقی ها امید دارند سفر پاپ به این کشور، آثار سیاسی واضحی بر سطح داخلی و خارجی این کشور علاوه بر ثبات اجتماعی داشته باشد.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا