خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

نگرانی ابومازن از شکست در برابر البرغوثی؛ دلیل تعویق انتخابات فلسطین؟

تصمیم رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تعویق برگزاری انتخابات به بهانه مانع‌تراشی‌های اسرائیل در بیت المقدس به شک و تردیدهای تحلیلگران و ناظران درباره جدیت و صحت بهانه مذکور دامن زده است.

میدل ایست نیوز: تصمیم «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تعویق برگزاری انتخابات به بهانه مانع‌تراشی‌های اسرائیل در بیت المقدس به شک و تردیدهای تحلیلگران و ناظران درباره جدیت و صحت بهانه مذکور دامن زده است. بسیاری عقب انداختن انتخابات را به دلیل نگرانی ابومازن از شکست خود در برابر دیگر رقبا در جنبش فتح می‌دانند.

در همین رابطه، یکی از مسئولان فلسطینی که از پرونده انتخابات اطلاع کامل دارد، تصریح کرد: محمود عباس برای تعویق انتخابات و تقویت موضع خود در برابر دیگر رقبای خود در درون جنبش فتح، مساله برگزاری انتخابات در بیت المقدس را بهانه کرد، برگزاری انتخابات برای آینده سیاسی وی امری مخاطره‌آمیز بود و این امر نه از سوی حماس بلکه از جانب هم‌جنبشی‌های خود بوده است.

وی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: اراده واقعی برای برگزاری انتخابات وجود داشت اما از همان روزی که مروان البرغوثی تصمیم به حضور در انتخابات گرفت، دانستیم که انتخابات دستکم در موعد مقرر برگزار نخواهد شد.

این مسئول فلسطینی گفت: چندین پیشنهاد برای حل مساله مخالفت اسرائیل برای برگزاری انتخابات در بیت المقدس به محمود عباس ارائه شد از جمله، ایجاد مراکز رای‌گیری در نهادهای وابسته به سازمان ملل یا قرار دادن صندوق‌های اخذ رای در سفارتخانه‌های اروپایی یا برگزاری انتخابات الکترونی.

از سوی دیگر، «احمد مجدلانی»، عضو کمیته مرکزی ساف هرگونه پیشنهاد برای برگزاری انتخابات در بیت المقدس را تکذیب کرد و افزود: سازمان ملل و اتحادیه اروپا هیچ پیشنهادی در این باره مطرح نکردند.

اما «عونی المشنی»، نامزد فهرست انتخاباتی الحریه وابسته به مروان البرغوثی گفت: تصمیم تعویق انتخابات در راستای نگرانی برخی گروه‌های متنفذ از دست دادن قدرت بوده است.

«ایناس عباد»، استاد دانشگاه القدس هم گفت: محمود عباس می توانست از نگرانی‌ها درخصوص بیت المقدس برای تاکید بر میزان اهمیت انتخابات استفاده کند اما وی از آن به عنوان گریزگاه و بهانه‌ای برای تعویق انتخابات استفاده کرد.

عباد افزود: وضعیت کنونی به باقی ماندن عباس در قدرت تا زمان مرگ کمک می کند و این امر ما را به یاد وضعیت دیگر کشورهای عربی می‌اندازد.

در همین ارتباط، «عدنان ابوعامر»، تحلیلگر امور سیاسی فلسطین تصریح کرد: می‌توان چندین مانع برای تعویق انتخابات ذکر کرد اما دلیل واقعی اقدام ابومازن به چنددستگی در فتح و نگرانی‌های وی از نتایج انتخابات باز می‌گردد.

وی گفت: ابومازن به دلیل ترس از شکست دربرابر البرغوثی انتخابات را به تعویق انداخت.

ابوعامر اظهار داشت: عباس نسبت به پایین آمدن شانس پیروزی خود در برابر مروان البرغوثی و محمد دحلان نگران است.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در ساعت‌های پایانی شب گذشته از تعویق انتخابات پارلمانی که قرار بود 22 مه برگزار شود خبر داد.

او گفت که این انتخابات تا زمانی که مشارکت مردم بیت‌المقدس در انتخابات «چه در قالب نامزدها، چه رأی‌دهندگان و چه تبلیغات انتخاباتی» تضمین شود به تعویق می افتد و افزود که این موضوع شامل دو انتخابات دیگر یعنی انتخابات ریاستی و انتخابات سازمان آزادی‌بخش هم می‌شود.

عباس در سخنانی کوتاه در نشست نمایندگان برخی گروه‌های فلسطینی و کمیساریای انتخابات فلسطینی برگزار شد گفت که تلاش‌های بسیاری با همکای جامعه بین‌المللی برای وادار کردن اسرائیل به انجام تعهداتش در قبال بیت‌المقدس انجام داده و افزود که تاکنون اسرائیل همه این درخواست‌ها را رد کرده است.

وی تأکید کرد که از قدس و از حقوق دموکراتیک ساکنان قدس کوتاه نمی آید و افزود که اسرائیل تصمیم گرفته که اعراب قدش را بکشد و ما اجازه چنین کاری را به آن نمی دهیم.

او افزود که برای تقویت وحدت ملی و پایان دادن به دودستگی‌ها و تحقق آشتی ملی و ادامه مقاومت مسالمت‌آمیز ملت فلسطین و تشکیل دولت وحدت ملی و تقویت نهادهای فلسطینی تلاش خواهد کرد.

قرار بود از روز گذشته (جمعه 30 آوریل) تبلیغات انتخاباتی با مشارکت 36 فهرست انتخاباتی آغاز شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا