اقتصادیسرخط خبرها

صادرات 15 میلیارد دلاری اردن به عراق طی 15 سال

در حالی که ارزش کل صادرات عراق به اردن به 1.67 دلار طی 15 سال رسیده، اردن 15 میلیارد دلار کالا در مدت مشابه به عراق صادر کرده است.

میدل ایست نیوز: براساس اطلاعات مرکز آمار رسمی اردن، ارزش کل صادرات اردن به عراق از سال 2005 تا 2020 به 15 میلیارد رسیده و این در حالیست که عراق در این مدت تنها به ارزش 1.67 میلیارد دلار به اردن صادرات داشته است.

بنابر آمار منتشر شده از سوی «بنیاد مطالعات اقتصادی آینده عراق»، مواد پزشکی و دارو در صدر بیشترین کالاهای وارداتی از اردن بوده است.

این موسسه در آماری که منتشر کرده است، توضیح داده که اردن با وجود امکانات و منابع محدودی که دارد توانسته از طریق تشویق به سرمایه گذاری و حمایت از پروژه های صنعتی، به طور متوسط یک میلیارد دلار از کالاهای مختلف به عراق صادر کند.

بنیاد مطالعات اقتصادی آینده عراق از کم کاری این کشور انتقاد و اشاره کرده که عراق با وجود داشتن هزاران کارخانه و منابع طبیعی نتوانسته بیش از 1.6 میلیارد دلار به اردن صادر کند که البته اکثر آن نفت خام و فرآورده های آن بوده است.

این موسسه همچنین بروکراسی موجود در صندوق حمایت از صادرات عراق و عدم حرکت آن در مسیر درست را عامل کاهش اثربخشی و کارآیی این صندوق و در پی آن رقم پایین صادرات عراق عنوان کرد.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا