خبر اولسیاسی

تشدید بحران در لبنان و خوشبینی «میقاتی» به تشکیل کابینه تا پایان هفته پیش رو

میقاتی معتقد است که دولت در حال تشکیل است و پس از دیدار آتی وی با رئیس جمهوری، از آن پرده برداری می شود.

میدل ایست نیوز: منابع لبنانی که پس از دیدار اخیر «نجیب میقاتی»، مأمور تشکیل کابینه لبنان، با «میشل عون»، رئیس‌ جمهوری لبنان، با وی میقاتی دیدار کرده‌اند تأکید می‌کنند که وی نسبت به نهایی شدن کابینه‌اش بسیار خوشبین است.

به گزارش این منابع، در جلسه اخیر عون و میقاتی توافق شده که ترکیب کابینه براساس طوائف لبنان در مورد پست‌های کلیدی ثابت بماند و میقاتی منتظر جلسه آینده خود با عون است تا در آن نامزدهای وزارتخانه‌ها را معرفی کند و بسیار امیدوار است که عون این بار مواضع خود را تغییر ندهد.

به گفته این منابع، میقاتی اعتقاد دارد که دولت در حال تشکیل است و پس از دیدار آتی وی با رئیس جمهوری، از آن پرده برداری می شود، به‌خصوص که در جلسه قبلی نامزدهای برخی وزارتخانه‌ها هم بررسی شده‌اند.

این منابع گفته‌اند که برخی حاضران در جلسه فکر می‌کرده‌اند که مواضع خوشبینانه میقاتی برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت ارز بوده، اما پس از این دیدار متوجه شده‌اند که خوشبینی میقاتی واقعی و مبتنی بر انعطافی است که عون درباره ترکیب کابینه از خود نشان داده است.

به گفته این منابع، عون پس از فشارهای بین‌المللی بر وی و ایجاد این برداشت در سطح بین‌المللی که او و گروه وابسته به وی مانع اصلی تشکیل دولت هستند حاضر به نشان دادن این انعطاف شده است.

همزمان میقاتی مذاکره گسترده‌ای را با دیگر نیروهای سیاسی لبنان ازجمله «نبیه بری»، رئیس مجلس، و همچنین نخست‌وزیران سابق و «ولید جنبلاط» و همچنین «حسین خلیل»، معاون سیاسی دبیر کل حزب الله آغاز کرده است.

در این میان، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه، نیز در تماس با عون بر ضرورت تسریع در روند تشکیل دولت در لبنان تأکید کرده است.

این همه در حالی است که بحران سوخت و برداشته شدن یارانه از آن به مسئله تازه افکار عمومی لبنان تبدیل شده است.

در پی این تصمیم رئیس بانک مرکزی لبنان و در وضعیت عدم تعیین قیمت جدید برای سوخت اکثر پمپ بنزین‌ها موقتا تعطیل شده اند. در این وضعیت، خیابان‌های بیروت در روز جمعه که روز کاری بود شاهد هیچ تحرکی نبود چون مردم برای آوردن خودروهایشان به خیابان‌ها بنزین نداشتند.

از سوی دیگر نانوایی‌ها هم با کمبود سوخت مواجه شده‌اند و بسیاری از آنها تعطیل کرده یا به هر مشتری چند قرص نان بیشتر نمی‌فروشند.

همزمان «ژوزف عون»، فرمانده ارتش لبنان، در جلسه‌ای با فرماندهان دستگاه‌های امنیتی پیامدهای بحران اقتصادی ناشی از کمبود سوخت را بررسی و بر اهمیت هماهنگی جهت جلوگیری از تکرار حوادث امنیتی در کشور تأکید کرد.

در ادامه اعتراضات به این وضعیت نابه‌سامان، نقاط گوناگون لبنان ازجمله نبطیه، بسیاریه، و خود بیروت نیز شاهد تظاهرات و تجمعاتی بود.

شب گذشته «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان، برگزاری جلسه استثنائی هیئت دولت مستعفی به علت ضرورت بررسی بحران سوخت در کشور را خواستار شد، اما «حسان دیاب»، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، درخواست رئیس جمهوری برای برگزاری این نشست را غیر قانونی دانست و رد کرد.

در بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر لبنان در این باره آمده که دولت از 10 اوت 2020 استعفای خود را اعلام کرده و به موجب قانون اساسی صرفا حق فعالیت محدود در حد پیشبرد امور جاری کشور را دارد و برای جلوگیری از هرگونه سوءتفاهمی از نقض قانون اساسی و برگزاری جلسه هیئت دولت خودداری می‌کند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا