اجتماعیخبر اول

رسوم رمضان و عید فطر در سودان

جلابیه، لباس سنتی مردان در سودان است و صبح روز عید، مردان با لباس های سفید جلابیه برای ادای نماز عید به مساجد می روند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه مجله هی، در هر کشوری آداب و رسوم خاصی برای ماه مبارک رمضان وجود دارد و ماه رمضان در سودان نیز آداب و رسوم اصیل و ویژه ای دارد که کرم و بخشندگی و همبستگی جامعه سودان را که به آن معروف است به نمایش می گذارد.

از رسوم ماه رمضان در سودان، آمادگی برای ورود به این ماه از اوایل ماه شعبان است که شامل تمیز کردن منازل و معطر کردن آنها و آماده کردن غذاهای ویژه و لذیذ برای این ماه مبارک است و در بسیاری از مواقع، زنان سودانی ظروف جدیدی خریداری می کنند.

از دیگر رسوم خاص ماه رمضان در سودان، برش رمضان است و عبارت از ترتیب دادن افطار های دسته جمعی در حیاط مساجد و فضاهای عمومی و رو به روی خانه ها و دعوت از رهگذران و غریبه ها و نیازمندان برای صرف افطار است و افطار معمولا در سینی های بزرگ نقره ای رنگی سرو می شود.

به نوشته وبگاه روزنامه مدامیک، مردم سودان به عید فطر، عید کوچک و به عید قربان، عید بزرگ می گویند و برخی از مردم سودان به آن عید رمضان می گویند.

آمادگی برای جشن عید فطر در سودان از نیمه ماه مبارک رمضان آغاز می شود.

بازارها به جشنواره تبدیل می‌شوند، قدرت خرید بالا می‌رود و فروشگاه ‌ها مملو از جدیدترین مدل‌های لباس مخصوصاً برای کودکان و زنان می شود.

از رسوم عید فطر، نظافت کردن خانه به کمک همه اعضای خانواده است و برخی اثاث خانه تغییر می یابد و در صبح روز عید فطر از عطر و بخور استفاده می شود.

خانواده ها از ثلث آخر ماه مبارک رمضان در فضایی دلپذیر و شاد شروع به تهیه انواع شیرینی و نان می کنند که معروف ترین آنها کیک عید و بیسکویت چای است.

جلابیه، لباس سنتی مردان در سودان است و صبح روز عید، مردان با لباس های سفید جلابیه برای ادای نماز عید به مساجد می روند و کودکان و جوانان با جلابیه های رنگی آنها را همراهی می کنند.

از رسوم عید فطر در سودان، رفتن مردان به آرایشگاه ها است و پیراهن، لباس سنتی زنان سودانی است و پیراهن عید جایگاه اجتماعی خاصی دارد و به عنوان هدیه برای زحمات بانوان در طول ماه مبارک به آنها اعطا می شود.

از رسوم دیگر ماه رمضان در سودان، حنای عید است که میراث زنان سودانی است و دارای آداب خاصی است و خواهران در منزل خانوادگی جمع می شوند و با حنا بر روی بدن خود طراحی می کنند و اخیرا سالن های زیبایی تا دیروقت به این کار می پردازند.

از رسوم دیگر عید، دادن مبلغی به عنوان عیدی توسط پدران به کودکان و فرزندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا