اجتماعی

کم رنگ شدن رسوم ماه رمضان در سودان به دلیل بحران اقتصادی

بحران اقتصادی در سودان موجب شده تا مردم توان خرید نیازهای اساسی خود و همچنین برگزاری جشن‌های ماه مبارک رمضان را نداشته باشند.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، ماه مبارک رمضان در سودان با رسوم منحصر به فرد خود شناخته می شود و آداب و رسوم این ماه، سه ماه پیش از ماه رمضان آغاز می شود و شامل آماده کردن شربت ها و خوراکی ها، به ویژه در میان تجمع های بزرگ خانوادگی است که در آنها شربت حلو مر(تلخ و شیرین) یا آبری تهیه می شود و این شربت، خوراکی مهم سفره ماه رمضان در کشور سودان است و به عنوان یک شربت سنتی که از نسل های گذشته به نسل امروز رسیده است شناخته می شود.

انقلاب ماه دسامبر در نحوه زندگی مردم سودان تاثیر گذاشته است؛ چنان که مردم سودان به مقاومت و فعالیت های انقلابی مشغول شده اند به این امید که شرایط بهتر شود.

در این راستا، «جعفر الهادی»، تحلیلگر سیاسی می گوید که انقلاب مردم سودان در تغییر ارزش های مردم سودان تاثیر گذاشت و اولویت اول را برای آنها خیابان ها قرار داد و دستیابی به حکومتی که با زمان حاضر تطابق داشته باشد.

الهادی همچنین درباره تاثیر عملیات سیاسی بر زندگی مردم سودان می گوید که این امر شرایط زندگی مردم سودان را بدتر کرده است و غم و اندوه بر مردمی که هر چند وقت یک بار تعدادی از جوانانشان به قتل می رسند حاکم شده است.

این امر باعث شده است که مردم به علت احساس ناامیدی به رسومی که در ماه مبارک رمضان برگزار می شود بی توجه شوند.

انقلاب سودان در یک لحظه ایجاد نشده است، بلکه از مراحل متعددی عبور کرده تا به مرحله ای که اکنون در آن است رسیده است.

«شریف عبدالله»، عضو کمیته مقاومت می گوید که عملیات سیاسی در سودان در مدت زمان اخیر پیچیده شده است، به ویژه پس از رکود اخیر که کشور شاهد آن بوده است و ما در کمیته مقاومت دیگر در فعالیت هایی که در ماه رمضان انجام می شود، از جمله آماده کردن خیابان ها برای افطار شرکت نمی کنیم.

عبدالله، رکود این فعالیت ها را به علت مشغول بودن به کار انقلابی، همراه با غم و اندوهی که صدها خانواده را تحت تاثیر قرار داده است و آثار روحی دیگر آن می داند.

تنها عملیات سیاسی در سودان بر فعالیت های ماه رمضان تاثیر نگذاشته است، بلکه شرایط بد اقتصادی نیز در کاهش فعالیت های ماه مبارک رمضان موثر بوده است.

بازارهای سودان شاهد افزایش بسیاری در قیمت ها بوده است و قیمت دلار از 600 جنیه سودانی گذشته است.

این امر در قدرت خرید شهروندان تاثیر گذاشته است که در برخی مناطق ضعیف تر شده و در برخی مناطق دیگر به طور کامل از بین رفته است.

به گفته «حمزه مصطفی»، تحلیلگر اقتصادی، اقتصاد کشور سودان در بدترین دوره خود قرار دارد و بر اساس آخرین مطالعاتی که در سال 2022 انجام شده است، رکود تورمی از بارزترین نشانه های سقوط اقتصادی است و این خطرناک ترین اتفاقی است که می تواند برای اقتصاد کشوری رخ بدهد.

این اتفاق با توقف چرخه اقتصادی در کشور، همراه با کاهش شدید مصرف و افزایش شدید قیمت کالاها نمایان می شود.

درباره تاثیر بحران اقتصادی بر آماده شدن مردم سودان برای ماه رمضان، مصطفی می گوید که بحران اقتصادی باعث شده است که شهروندان سودانی از نیازهای اساسی بسیاری، از جمله غذا و نوشیدنی و لباس صرف نظر کنند، زیرا قادر به خرید آنها نیستند، چه رسد به برگزاری جشن ها برای این ماه مبارک.

مصطفی درباره نحوه کمک به شهروندان می گوید که این امر نیاز به پذیرش شرایط و از بین بردن احساس ناامیدی دارد، زیرا ناامیدی ممکن است به تداوم بحران برای چندین سال کمک کند، همان طور که بایستی راه‌ حل‌ ها و برنامه ‌های جایگزین را در دستور کار قرار داد و برای کشف روش ‌های تولیدی جدید تلاش کرد و افتتاح پروژه های کوچک و ایجاد تعاونی هایی که به شهروندان در ماه مبارک رمضان کمک می کنند.

منبع
ایندیپندنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا