اجتماعیخبر اول

زمستان بلای جان آوارگان عراقی برای هشتمین سال متوالی

آوارگان عراقی در شرایط سخت و با داشتن کمترین خدمات و زندگی کریمانه به استقبال زمستانی سخت در هشتمین سال اقامت خود در اردوگاه ها می روند.

میدل ایست نیوز: با آغاز فصل بارش ها، رنج آوارگانی که در اردوگاه های عراق به سر می برند، بیشتر و بیشتر می شود، آوارگان عراقی هشتمین سال خود در اردوگاه ها را با شرایط سختی می گذرانند، در حالی که از کمترین میزان از خدمات و زندگی کریمانه محروم هستند.

به گزارش العربی الجدید، مطالباتی برای پایان این پرونده و بازگرداندن آوارگان به منازل خود و تامین نیازهای ضروری آنها وجود دارد.

بنابر اعلام وزارت مهاجرت عراق، هنوز ده ها هزار خانواده عراقی توان بازگشت به منازل خود را ندارند؛ آمارهای پیشین حاکی از وجود 37 هزار خانواده است که در اردوگاه های آوارگان زندگی می کنند و اکثریت آنها در اردوگاه های اقلیم کردستان به سر می برند.

وزارت مهاجرت عراق آوارگانی که خارج از اردوگاه ها زندگی می کنند را جزء آمار به حساب نمی آورد و تنها به آوارگان درون اردوگاه ها کمک می کنند؛ شمار کل آوارگانی که خارج از اردوگاه ها در مجتمع های مسکونی و با هزینه خود در اربیل، سلیمانیه، بغداد، الانبار و سایر شهرها زندگی می کنند، بیش از 750 هزار نفر برآورد می شود.

دولت های عراق پس از سال 2014 به دلایل مختلفی نتوانستند پرونده آوارگان را تعیین تکلیف کنند، از جمله آن دلایل حضور برخی گروه های مسلح در مناطق اصلی آوارگان و ممانعت از بازگشت آنها و نبود خدمات و ویران شدن منازل آوارگان است.

آوارگان در فصل زمستان با چالش های بسیاری مواجه هستند، علی جهاگیر، سخنگوی وزارت مهاجرت عراق گفت که اقدامات سالانه از طریق ارزیابی اوضاع اردوگاه ها از جمله توزیع نفت سفید اتخاذ می شود.

وی افزود که عثمان الغانمی، وزیر مهاجرت عراق دستور ارزیابی نیازهای خانواده از جمله لباس های زمستانی را داده و اکنون کار برای نظارت و شمارش افراد در جریان است و مواد غذایی نیز در میان خانواده ها توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چادرهای آوارگان برای مقابله با وضعیت های اضطراری به ویژه دهوک که در معرض آتش سوزی قرار می گیرد، تجهیز شده، تاکید کرد که وزارت مهاجرت اکنون در تلاش است دو اردوگاه در سلیمانیه را تعطیل و بازگشت آوارگان به جنوب صلاح الدین را تسهیل کند.

سخنگوی وزارت مهاجرت عراق اشاره کرد که برخی خانواده ها از بازگشت به مناطق زندگی خود به دلیل نبود امنیت و فرصت شغلی و ویرانی منازلشان هراس دارند.

در همین رابطه همام الحمدانی، فعال مدنی در حوزه حقوق بشر از بی توجه دولت به پرونده آوارگان انتقاد کرد و گفت که بحران هزاران خانواده عراقی در اردوگاه های آوارگان برای هشتمین سال متوالی نامعقول است.

الحمدانی وضعیت اردوگاه ها را غم انگیز توصیف کرد و گفت که نمی توان در آن سکونت داشت و هر بارش بارانی منجر به آبگرفتی در اکثر مناطق اردوگاه می شود.

پیش از این وزارت مهاجرت عراق اعلام کرده بود که تعیین تکلیف پرونده آوارگان با وجود گذشت 8 سال از آوارگی اجباری آوارگان سخت است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا