سیاسی

متهم دیروز سرپرست امروز سازمان پاکدستی عراق

نخست وزیر عراق امروز کسی را به عنوان سرپرست سازمان پاکدستی عراق منصوب کرد که در سال 2016 به اتهام فساد مالی و اداری و تخلف برکنار شده بود.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امروز علاء جواد الساعدی، رئیس سازمان پاکدستی عراق را برکنار و حیدر حنون زایر، را به عنوان سرپرست سازمان پاکدستی عراق منصوب کرد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، الساعدی طی درخواستی برکناری خود از این منصب را خواستار شده که السودانی با این درخواست موافقت کرده است.

به گزارش میدل ایست نیوز، شیوه برکناری برخی از مقامات بلندپایه عراق نیز قابل توجه است، به گونه ای که آنها خود از نخست وزیر عراق درخواست برکناری دارند و او با این درخواست موافقت می کند.

پیش از این نیز سها النجار، رئیس سازمان سرمایه گذاری عراق که شخصیتی نزدیک به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق بود نیز درخواست استعفای خود را به السودانی داده بود.

یکی از نمایندگان پارلمان عراق توضیح داده است که السودانی از این افراد می خواهد که درخواست استعفا دهند تا او مجبور نشود آنها را برکنار کند.

بررسی شخصیت حیدر حنون زایر، نشان می دهد که او در سال 2016 و در زمان نخست وزیری حیدر العبادی از سوی شورای عالی قضایی در پی اتهام فساد مالی و اداری و تخلف از منصب خود برکنار شده بود.

اما این قاضی که به دلیل ناکامی در انجام مسئولیت و فساد برکنار شده بود در سال 2018 به عنوان نامزد انتخابات از ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری مجددا وارد صحنه شد.

وی در سال 2021 نیز از سوی رئیس شورای عالی قضایی عراق به عنوان رئیس دادگاه استیناف میسان منصوب شد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق تغییرات گسترده ای در مناصب امنیتی و دولتی طی دو هفته نخست فعالیت خود ایجاد کرد که بارزترین آن لغو همه تصمیمات مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق در دورانی بود که او مسئولیت دولت پیشبرد امور را برعهده داشت؛ تغییراتی که برخی هدف از آن را ایجاد دولت پنهان می دانند.

دولت پنهان، مجموعه و باندی از مسئولان در سطح معاونان وزیر، مدیران کل، رؤسای سازمان ها، استانداران، فرماندهان تیپ ها و لشکرهای نظامی و رؤسای دستگاه های امنیتی هستند که همه آنها به نیروهای سیاسی و مسلح در عراق وابسته هستند.

همچنین بخوانید

آیا تغییرات گسترده السودانی در مناصب عالی به معنای بازگشت دولت پنهان است؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا