خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

گسترش ماموریت دستگاه مبارزه با تروریسم عراق برای مقابله با تهدیدهای برخی گروه‌های مسلح

ماموریت دستگاه مبارزه با تروریسم عراق به عنوان یکی از نهادهای نظامی عراق که تاثیر چندانی از تهدیدهای برخی گروه های مسلح عراق نمی پذیرد، گسترش یافته و مسئول مقابله با تهدیدهای آنها شده است.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در اجرای عملیات و ماموریت های ویژه به خصوص در بغداد، اتکای خود بر دستگاه مبارزه با تروریسم عراق را دوچندان کرده؛ عملیات و ماموریت هایی که از وظایف نیروهای ارتش و پلیس عراق است.

ناکامی های اخیر نیروهای ارتش و پلیس عراق در مقابله با تهدیدهای برخی گروه های مسلح در عراق، موجب شده است تا تکیه الکاظمی به دستگاه مبارزه با تروریسم که مسئولیت مقابله با داعش و در گذشته القاعده را دارد، بیش از پیش شود.

اتکای بیش از پیش الکاظمی به دستگاه مبارزه با تروریسم عراق به گفته ناظران موجب ایجاد تنش و حساسیت جدیدی بین نیروهای سیاسی و برخی گروه های مسلح عراق شده است؛ سرویس ضد تروریستی‌ای که از لحاظ تسلیحات و آموزش بسیار مورد حمایت امریکاست.

یک مسئول عراقی در بغداد گفت این دستگاه طی دو ماه گذشته عملیات هایی را انجام داده است که 40 درصد از آنها در بغداد و اطراف آن بوده و به عملیات تامین امنیت در مناطق حساس و حیاتی همانند فرودگاه بغداد، منطقه الخضراء علاوه بر هیئت های دیپلماتیک، عملیات دستگیری فاسدان و پیگیری هسته های عامل کاتیوشا و عوامل ربایش شهروندان عراقی و حمله به ائتلاف بین المللی مربوط می شود.

گسترش ماموریت ها

وی تاکید کرد که وظایف و ماموریت نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم در رابطه با پرونده برخی گروه های مسلح عراق و گروه هایی که به منافع امریکا و نیروهای ائتلاف حمله می کنند و فعالان را می ربایند گسترش یافته است.

این مسئول نظامی عراقی دلیل این اقدام را نفوذ برخی از گروه های مسلح در نیروهای نظامی عراق دانست که موجب می شود اطلاعات فاش شود و بسیاری از ماموریت را شکست بخورد.

به گفته این مسئول، سازمان اطلاعات وزارت کشور عراق به فرماندهی احمد ابورغیف نیز مورد اعتماد و اتکای دولت عراق است.

وی اشاره کرد که در جریان محاصره منطقه الخضراء از سوی برخی گروه های مسلح در پی دستگیری «قاسم مصلح»، از فرماندهان الحشد الشعبی در الانبار، دستگاه مبارزه با تروریسم و سازمان اطلاعات وزارت کشور در وضعیت هشدار و آماده باش بودند و می توان این دو نیرو را نیروهای مدافع حکومت به شمار آورد.

آیا دستگاه مبارزه با تروریسم وابسته به حزب یا طرف خاصی است؟

برخی از مقامات سیاسی عراق و نمایندگان پارلمان این کشور معتقدند که الکاظمی با این کار، دستگاه مبارزه با تروریسم را درگیری منازعات سیاسی کرده است اما «صباح نعمان»، سخنگوی این دستگاه به العربی الجدید گفته است: دستگاه مبارزه با تروریسم نماینده هیچ حزبی نیست و ماموریت آن مبارزه با تشکیلات تروریستی و خشکاندن منابع مالی آنها برای تامین امنیت مردم عراق است.

وی افزود: دستگاه مبارزه با تروریسم دور از هرگونه سهمیه بندی حزبی و سیاسی است؛ از فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور می گیرد و در عملیات های امنیتی و نظامی ویژه در خدمت به منافع ملت عراق شرکت می کند.

نعمان ادامه داد: این دستگاه قانون شکنی نمی کند، هنگامی که نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم در شهرها مستقر می شوند به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح است بنابراین فقط برای قانون و دولت کار می کنند.

دستگاه مبارزه با تروریسم عراق چه نیرویی است؟

دستگاه مبارزه با تروریسم عراق در سال 2006 به عنوان نیرویی ویژه برای تعقیب هسته های تروریستی و سران برجسته آن که در آن زمان القاعده بود، تاسیس شد و به دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح که نخست وزیر است، وابسته می باشد.

این دستگاه سازمان یافته ترین و قوی ترین نیروی نظامی عراق در مقابله با چالش های امنیتی است و در بسیاری از عملیات های آزادسازی شهرها از دست داعش مشارکت داشته است.

به گزارش برخی نهادهای نظامی بین المللی، دستگاه مبارزه با تروریسم یکی از برترین نیروهای ویژه در خاورمیانه است به خصوص با توجه به اینکه از سوی متخصصان و مشخصا کارشناسان امریکایی آموزش می بینند.

این دستگاه که اکنون به ریاست «عبدالوهاب الساعدی» فعالیت می کند، به دلیل منضبط بودن و عدم تاثیر پذیری از برخی گروه های مسلح عراق، نخستین شاخه امنیتی دولت برای مقابله با تهدیدهای این گروه های مسلح در عراق است.

ارتباط مستقیم دستگاه با نخست وزیر عراق

در همین راستا «عماد علو»، کارشناس مسائل امنیتی عراق تاکید می کند که دستگاه مبارزه با تروریسم عراق از لحاظ عملکرد و قانونی به صورت مستقیم به نخست وزیر عراق وصل است.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید گفت که این دستگاه به شیوه سهمیه بندی های حزبی و قومیتی تشکیل نشده و برخی احزاب کارزارهایی را برای بد جلوه دادن این دستگاه به راه می اندازند.

علو اشاره کرد آنچه که موجب شده دولت عراق اتکای بیشتری به این دستگاه داشته باشد این است که دستگاه مبارزه با تروریسم از سایر نهادهای امنیتی، حرفه ای تر است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا