سرخط خبرهاسیاسی

عراق در هفته ای که گذشت/ از خنثی سازی عملیات بزرگ داعش تا ممنوعیت دخالت در ساخت مرقد آیت الله صدر

در هفته گذشته اتفاقات و حوادث مختلفی در عراق رخ داد که از جمله آن می توان به خنثی سازی بزرگترین عملیات داعش در 2019 و اعلام ممنوعیت دخالت در ساخت مرقد آیت الله سید محمدباقر صدر اشاره کرد.

میدل ایست نیوز: افتتاح بزرگ ترین پایگاه نظامی دریایی عراق در بصره، احتمال پیوستن ائتلاف النصر به ریاست «حیدر العبادی»به اپوزیسیون،تحویل محموله ای از جدیدترین زره پوش های رزمی روسیه،کشف حدود 10 میلیون دلار اختلاس در استانداری سابق نینوا، افتتاحیه جنجالی مسابقات فوتبال غرب آسیا در کربلا و حواشی پیرامون آن، قرار دادن نام شماری از مسئولان و سیاستمداران عراقی در لیست تحریم های جدید آمریکا و خنثی سازی بزرگ ترین عملیات داعش در 2019 از مهمترین اخبار هفته گذشته کشور عراق بود.

گزارش زیر چکیده ای از تحولات و رخدادهای برگزیده عراق در هفته گذشته است:

عراق بزرگ ترین پایگاه نظامی دریایی خود را در بصره می سازد

«نجاح الشمری»، وزیر دفاع، روز شنبه (27 ژوئیه) ضمن بازدید از پروژه بندر بزرگ فاو اعلام کرد که عراق تصمیم دارد بزرگ ترین نیروگاه دریایی ارتش عراق را در بصره بسازد.

تصمیم عراق برای ساخت نیروگاه دریایی در بصره، که تنها گذرگاه عراق به خلیج است، در حالی اعلام شده که تنش ها در خلیج شدت گرفته است.

تلاش‌های اقلیم کردستان برای تشکیل لابی در ایالات متحده امریکا

سایت امریکایی اوپن اسکریت از عقد قرارداد دولت اقلیم کردستان عراق با شرکت بین‌المللی حقوقی و وکالتی تحت عنوان  Greenberg Traurig برای به کارگیری تیمی تاثیرگذار از گروه‌های فشار یا همان لابی با پرداخت 20هزار دلار در ماه برای توجه ویژه به اقلیم و کسب حمایت ایالات متحده امریکا خبر داد.

سایت نام‌برده امریکایی نوشت: «دولت محلی کردستان از دو شرکت امریکایی به نام‌های BGR و Greenberg Traurig و دیگر شرکت‌های شناخته شده در زمینه لابی‌گری برای حمایت از منافع کُردها و درخواست برای خودمختاری بیشتر کمک گرفته است.»

شرکت BGR شرکتی است که «هالی باربر» و «اِد راجرز»، ، معاون رونالد ریگان رئیس جمهوری اسبق امریکا آن را تاسیس کرده اند و در سال 2006 میلادی و 2019 میلادی به تنهایی 5 گروه فشار یا لابی برای حمایت از منافع اقلیم کردستان شکل دادند.

سایت امریکایی اوپن اسکریت در پایان اظهار داشت که دولت اقلیم کردستان همچنین قراردادهای پرسودی با شرکت‌های «دینتونس»،« اف بی سی استراتژیست» و «وباس ال سی سی» منعقد کرد تا خدماتی مانند مشورت‌دهی و ارائه اطلاعات به دولت امریکا را در راستای منافع اربیل انجام دهند.

کشف یک گور دسته جمعی در عراق

مقامات عراق از کشف یک گور دسته جمعی در استان مثنی خبر دادند که براساس شواهد اولیه اسرای کویتی اعدام شده در زمان حمله صدام حسین به کویت در آن مدفون شده اند.

در 20 ژوئن گذشته نیز کمیته صلیب سرخ جهانی از کشف بقایای اجسادی در سماوه خبر داد که پس از آزمایش دی ان ای مشخص شد که متعلق به شهروندان کویتی است.

هفته گذشته نیز گوری دسته جمعی که شامل پیکر بیش از 70 زن و کودک کرد اعدام شده بود در همین استان کشف و گشوده شد.

المالکی، الخنجر، الفیاض در لیست تازه تحریم های امریکا قرار گرفتند

منابع سیاسی در عراق به «العرب» خبر داده اند که امریکا به زودی لیست تازه ای از تحریم ها ارائه خواهد کرد که شامل چهره های تأثیرگذار تازه ای خواهد شد.

«نوری المالکی»، دبیر کل حزب الدعوه از افرادی است که احتمال دارد نامش در لیست تحریم های امریکا قرار بگیرد.

این منابع گفته اند که پاسخ مثبت دولت عراق به این تحریم ها و بستن حساب های افرادی که در لیست اول تحریم های امریکا قرار داشتند، باعث شده که امریکا نیز به ادامه این مسیر تشویق شود. این چیزی بود که سفارت امریکا نیز رسما اعلام کرد و گفت که با هماهنگی دولت عراق برای کمک به این دولت جهت مبارزه با مفسدان و ناقضان حقوق بشر تحریم های تازه ای را اعمال خواهد کرد.

«فالح الفیاض»، رئیس هیئت حشد الشعبی و مشاور امنیت ملی عراق و «خمیس الخنجر»، بازرگان و فعال سیاسی جنجال برانگیز عراقی احتمالا از کسانی هستند که مشمول تحریم های امریکا واقع خواهند شد.

الخنجر کارپرداز حزب بعث بود که با اموال پسران «صدام حسین» فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرد و سپس از حامیان اصلی تروریسم و داعش در عراق شد. او در آستانه انتخابات اخیر عراق مشمول عفو واقع شد و در انتخابات شرکت کرد و به مجلس راه یافت.

مجلس نمایندگان آمریکا «قانون جلوگیری از بر هم زدن ثبات عراق» را تصویب کرد

چند روز پس از آنکه وزارت خزانه داری امریکا با صدور حکمی چهار چهره عراقی را که وجه مشترک همه آنها قرابت با ایران بود تحریم کرد، روز جمعه هم مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا «قانون جلوگیری از بر هم زدن ثبات عراق» را تصویب کرد.

قانون «جلوگیری از بر هم زدن ثبات در عراق» به رئیس جمهور امریکا اجازه می دهد که «هر فرد خارجی را که به صورت عامدانه در پی دست زدن به اقدامی خشونت آمیز است وبه هر نحوی بر صلح و ثبات در کشور عراق یا دولت عراق و وضعیت دموکراتیک این کشور یا تلاش های بزرگ برای تقویت اقتصاد و اصلاحات سیاسی در این کشور یا کمک های انسانی به ملت عراق تأثیر منفی می گذارد تحریم کند».

این قانون همچنین وزیر امور خارجه امریکا را مأمور کرده که «سالانه لیست دقیق گروه های مسلح و شبه نظامیان یا نیروهای نیابتی در عراق یا گروه هایی که کمک های لجستیک یا نظامی یا مالی از سپاه پاسداران ایران می گیرند یا در عراق دست به اقدامات تروریستی می زنند را تهیه کرده و معین کند که آیا باید آنها را تحریم کرد یا نه».

«حسین علاوی» استاد امنیت ملی دانشگاه نهرین، به «الشرق الاوسط» گفت که این قانون نوعی التزام دولت امریکا به حمایت از عراق و حفظ امنیت و ثبات این کشور همچون مسئولیتی اخلاقی و ائتلافی سیاسی با دولت عراق و تعهد سیاسی به حفظ امنیت و ثبات این کشور است.

فانون منع رفت و آمد در سامراء لغو شد

منبعی آگاه از توافق گروه سرایا السلام با استانداری صلاح الدین برای لغو ممنوعیت آمد و شد در سامراء خبر داد.

شهر سامراء در 145 کیلومتری جنوب تکریت مرکز استان صلاح الدین قرار دارد و مسئولیت حمایت از این شهر را در کنار فرماندهی عملیات سامراء، نیروهای سرایا السلام برعهده دارند که به علت دستورالعمل ابلاغی عادل عبدالمهدی، اخیرا از سید مقتدی صدر منفک شده اند.

 

گروه‌های مردمی و سیاسی بسیاری خواهان لغو قانون منع آمد و شد در این شهر بودند اما تا 27 ژوئیه امسال این درخواست‌ها رنگ واقعیت به خود نگرفت تا اینکه «عماد الزهیری»، فرمانده عملیات سامراء از لغو ممنوعیت مذکور در این شهر و همه مناطق آن خبر داد.

الزهیری در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از موفقیت‌های به دست آمده توسط نیروهای مستقر در حوزه استحفاظی سامراء و پیشرفت چشم‌گیر در عملیات اطلاعاتی و امنیتی، تصمیم گرفته شد تا قانون منع آمد و شد در این شهر ملغی شود، در همین رابطه از شهروندان می خواهیم برای موفقیت این گام و برقراری امنیتی پایدار در این شهر با نیروهای امنیتی همکاری داشته باشند.»

پاسخ دادگاه فدرال عراق به استفساریه مجلس درباره فراکسیون اپوزیسیون سیاسی

دادگاه عالی فدرال عراق به استفسار مجلس نمایندگان عراق درباره مفهوم اپوزیسیون سیاسی پاسخ داد.

«ایاس ساموک»، سخنگوی رسمی دادگاه فدرال عراق، اعلام کرد که دادگاه عالی عراق (دوشنبه 29 ژوئیه) در نشست خود که به ریاست «مدحت المحمود» برگزار شد، استفسار مجلس درباره مفهوم اپوزیسیون سیاسی و امکان انضمام به فراکسیونی که خود را اپوزیسیون اعلام کرده را بررسی کرد.

به گفته وی دادگاه فدرال با بررسی ماده 76 قانون اساسی عراق و استفساریه های پیشین اعلام کرد که نمایندگان مجلس درصورتی که به فراکسیون اکثریت نپیوسته باشند، هم می توانند به صورت تشکل منسجم اپوزیسیون فعالیت کنند و همه به صورت مستقل در مواردی که خود تشخیص دهند درباره همراهی با فراکسیون اکثریت یا فراکسیون اپوزیسیون تصمیم بگیرند.

رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق: البغدادی در سوریه حضور دارد

رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق از مکان حضور «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی داعش در سوریه خبر داد.

وی تاکید کرد بغدادی هنوز از نفوذ چشم‌گیری در داخل این گروه تروریستی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری المعلومه، ابوعلی البصری گفت: «البغدادی هنوز در میان طرفداران خارجی، عراقی و عرب خود از نفوذ و قدرت چشم‌گیری برخوردار است. او برای جبران تروریست‌هایی که به دست نیروهای امنیتی در عملیات مشترک در سوریه و عملیات آزادسازی نینوا، الرمادی، صلاح الدین و دیگر مناطق کشته شدند، دست به تغییراتی در داخل داعش زده است.»

کشف 27 شبکه تجارت انسان در بغداد 

یک نهاد مدنی در عراق از کشف 27 شبکه تجارت انسان در بغداد و چند استان دیگر طی پنج ماه گذشته خبر داد و خواستار تلاش برای کمک به قربانیان این شبکه ها شد.

مرکز «دیده بان عراقی قربانیان تجارت انسان» در بیانیه ای اعلام کرد که این مرکز در فاصله میان اول فوریه تا اول ژوئیه 2019 توانسته 27 شبکه تجارت انسان و 6 مورد تجارت انسان جدا از این شبکه ها را در بغداد و دیگر استان های عراق شناسایی کند.

این مرکز در گزارش خود تأکید کرده که اکثر قربانیان این شبکه ها زنان بوده اند و برای استفاده در شبکه های فحشا از آنها استفاده می شده است.

براساس این گزارش قربانیان این شبکه ها اعم از مرد و زن در معرض انواع خشونت های جنسی قرار گرفته اند.

جزئیاتی از خنثی سازی بزرگ ترین عملیات داعش در 2019

رئیس «یگان شاهین» (خلیة الصقور) در دستگاه امنیت عراق از خنثی کردن «بزرگ ترین نقشه تروریستی داعش علیه بغداد و استان های جنوبی و اقلیم کردستان عراق خبر داد.

«ابوعلی البصری»، رئیس یگان شاهین در دستگاه امنیت عراق، در مصاحبه با روزنامه دولتی «الصباح» تأکید کرد که تروریست های داعش این نقشه را برای ماه رمضان و عید فطر گذشته تدارک دیده بودند که می خواستند طی یک عملیات تروریستی دوگانه در بغداد و اقلیم کردستان چند استان دیگر خرابکاری راه بیندازند.

به گفته البصری، پس از گردآوری اطلاعات لازم توسط واحدهای محلی دستگاه امنیت مراکز تجمع تروریست ها با حملات هوایی و در مواردی با حمله مستقیم هدف قرار گرفت و نابود شد و در پی این عملیات 160 تروریست در استان نینوا و 40 تروریست در بغداد و 4 تروریست در بصره که همه آماده اجرای عملیات انتحاری در بغداد و اربیل و بصره و استان های آزادشده از چنگ داعش بودند دستگیر شدند.

امیر کویت در جاده پیاده اربعین یک بیمارستان می سازد

«لؤی الیاسری»، استاندار نجف اشرف، خبر داد که امیر کویت دستور تسریع در افتتاح کنسولگری کویت در نجف اشرف و ساخت یک مرکز پزشکی پیشرفته در مسیر زائران اربعین را صادر کرده است.

الیاسری، که همراه با چند استاندار دیگر عراق و رئیس مجلس این کشور به کویت سفر کرده، گفت که در دیدار این هیئت با «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح»، امیر کویت، وی دستور تسریع در افتتاح کنسولگری کویت در نجف اشرف را داده است.

او گفت که امیر کویت همچنین متولی ساخت یک بیمارستان پیشرفته در جاده نجف ـ کربلا و در مسیر زایران اربعین حسینی شده است.

نقل و انتقالات در پایگاه‌های حشدالشعبی در پی حمله هوایی به آمرلی

گروه‌های نظامی وابسته به حشدالشعبی عراق، پس از حمله هوایی به پایگاه آمرلی استان صلاح الدین دست به نقل و انتقال تسلیحات سنگین و موشک‌های خود زده اند.

در 20 ماه جاری، پرنده‌ نظامی نانشناسی اقدام به بمباران پایگاه الشهداء وابسته به گردان‌های حزب الله عراق در شهر آمرلی در استان صلاح الدین کرد که در نتیجه آن، شماری از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و نیروهای عراقی کشته و زخمی شدند.

این هدف‌گیری از اطلاعات دقیق نیروهای امریکایی درباره تحولات میدانی عراق حکایت دارد، امری که افزایش نگرانی‌های گروه‌های مسلح عراقی از تکرار حملاتی این چنینی را به همراه داشته است.

حمله به پایگاه آمرلی، نخستین بار نیست که در عراق اتفاق می افتد، بلکه پیشتر نیز مراکز نظامی گروه‌های مسلح عراقی هدف حملات هوایی امریکا قرار گرفته است همانطور که مواضع این گروه‌ها در سوریه نیز آماج حملات هواپیماهای امریکایی و اسرائیلی قرار گرفت

«عبدالمهدی» از تصمیم خود در خروج لشکر 30 حشدالشعبی از سهل نینوی عدول کرد

«حنین القدو»، نماینده پارلمان عراق از تغییرنظر «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور از تصمیم خود در رابطه با خروج لشکر 30 حشدالشعبی از سهل نینوا خبر داد.

القدو در بیانیه‌ای اعلام کرد: مرجعیت دینی در نجف اشرف و کربلای معلی از دولت عراق خواست تا تصمیم خود در خروج نیروهای لشکر 30 حشدالشعبی از سهل نینوا را ملغی کند، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا برخی از شخصیت‌های سیاسی و فرماندهان حشدالشعبی از جمله «وعد القدو»، فرمانده لشکر 30 را به اتهام فساد و نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

در همین رابطه، «حنین القدو» از مرجعیت دینی نجف اشرف و کربلای معلی به خاطر دخالت انسانی و تاکیدشان به عبدالمهدی فرمانده کل نیروهای مسلح عراقی و همه فرماندهان نیروهای مسلح برای لغو دستور ویژه برای خروج لشکر 30 حشدالشعبی از سهل نینوی تشکر کرد.

تکذیب انتقال خانواده تروریست های داعش به عراق

قائم مقام وزارت امور مهاجران و آوارگان عراق اخبار منتشر شده درباره انتقال خانواده های تروریست های داعش از اردوگاه الهول سوریه به اردوگاه هایی در جنوب موصل را کاملا بی اساس دانست.

«جاسم عطیه» با صدور بیانیه ای تأکید کرد که اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره نهایی شدن مقدمات انتقال 32 هزار آواره از اردوگاه الهول به عراق کاملا بی اساس است.

او تأکید کرد که امنیت و ثبات عراق برای دولت این کشور از هر چیزی مهم تر است.

پیش از این «شیروان الدوبردانی»، عضو کمیسیون اقلیم ها در مجلس عراق، به «الشرق الاوسط» گفت که تعداد این آوارگان 32 هزار تن است که احتمالا به 45 هزار تن هم برسند که 8 هزار تن از آنها پناهجویان فراری از دست داعش هستند و بقیه خانواده های تروریست های داعش هستند که 85 درصدشان زن و کودک اند.

عراق محموله‌ای از جدیدترین زره‌پوش‌های رزمی روسیه را تحویل گرفت

منبعی رسانه‌ای از ورود محموله جدیدی از خودروهای زره‌پوش «بی ام پی 3 ام» ساخت روسیه به عراق خبر داد.

منبع مذکور با بیان اینکه زره‌پوش‌های روسی به یکی از پایگاه‌های نظامی عراق منتقل شد، عنوان کرد :«بغداد در سال گذشته نیز محموله‌ای از این زره‌پوش‌ها را دریافت کرده است.»

خودروی «بی ام پی 3» ام یکی از جدیدترین زره‌پوش‌های رزمی ساخت روسیه به شمار می رود، این خودرو نسبت به زره‌پوش‌های گذشته، دارای پوشش زرهی بیشتری در بدنه است و مسلح به توپ 100 میلی متری است که می تواند خمپاره و موشک‌های ضد تانک پرتاب کند، از دیگر قابلیت‌های این زره‌پوش می توان به تیرباری اشاره کرد که قادر است در هر دقیقه 300 تیر شلیک کند، این زره‌پوش همچنین مجهز به دوربین حرارتی است که می تواند اهداف مورد نظر را در تاریکی شب شناسایی و مورد هدف قرار دهد.

ائتلاف النصر در آستانه پیوستن به اپوزیسیون

جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه ائتلاف النصر به ریاست «حیدر العبادی» در آستانه پیوستن به اپوزیسیون قرار دارد، تاکید کرد تصمیم دادگاه فدرال در خصوص اپوزیسیون، نقش فراکسیون‌هایی را که در اپوزیسیون هستند، تقویت خواهد کرد.

«جاسم البخاتی»، نماینده پارلمان عراق و عضو جریان حکمت ملی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تصریح کرد: «تصمیم دادگاه فدرال در اجازه دادن به نمایندگان پارلمان برای انتقال از فراکسیونی به فراکسیون دیگر، تصمیم به جا و درستی است و این امکان را به نمایندگان پارلمان می دهد که از سلطه احزاب بزرگ مسلط بر ائتلاف‌های اصلی رهایی یابند.»

البخاتی افزود: «این تصمیم همچنین موجب تقویت شمار اعضای اپوزیسیون با پیوستن نمایندگان مستقل به آن در داخل پارلمان خواهد شد.»

وی در پایان با بیان اینکه ائتلاف النصر در آستانه اعلام رسمی پیوستن خود به اپوزیسیون قرار دارد، پیش‌بینی کرد برخی از ائتلاف‌ها به ویژه ائتلاف‌های کوچک در محور عربی در فصل آینده قانون‌گذاری به اپوزیسیون ملحق شوند.

حشدالشعبی: پایگاه‌های نظامی ما مجزا از وزارتخانه‌های دفاع و کشور خواهد بود

سازمان حشدالشعبی عراق تاکید کرد پایگاه‌ها و اردوگاه‌های نظامی این سازمان پس از دستورالعمل اخیر «عادل عبدالمهدی»، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، به صورت ویژه و مجزا از پایگاه های وابسته به وزارتخانه‌های دفاع و کشور خواهند بود.

«ابو ضیاء الصغیر»، مدیر دفتر حشدالشعبی در بغداد در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم تصریح کرد: «حشدالشعبی مانند دیگر نیروهای مسلح زیر نظر وزارتخانه‌های دفاع و کشور، پایگاه‌های نظامی برای خود خواهد داشت.»

وی افزود: «حشد الشعبی به فرماندهی کل نیروهای مسلح مرتبط است و تصمیمات و احکام صادر شده از آن، مانند دو وزاراتخانه نام‌برده بر حشد نیز صدق می کند.»

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق پیشتر در دستورالعملی ده‌بندی خطاب به حشدالشعبی اعلام کرده بود که همه مقرهای حشد در داخل و خارج از شهرها باید بسته شده و اسامی این گروه‌ها همانند نیروهای مسلح می بایست از تیپ، لشکر و دیگر دسته‌بندی‌های نظامی استفاده شود.

«الفیاض»: همه دفاتر حشد الشعبی در استان ها بسته شده است 

«فالح الفیاض»، رئیس هیئت حشد الشعبی عراق، دستورالعمل 10 ماده ای نخست وزیر عراق درباره اصلاح ساختار حشد الشعبی را درحق نیروهای حشد الشعبی «منصفانه و عادلانه» خواند.

او در کنفرانسی مطبوعاتی که سه شنبه (30 ژوئیه) برگزار شد تأکید کرد که این دستورالعمل در حکم حمایت از نیروهای حشد الشعبی و حفظ حقوق آنهاست.

الفیاض تأکید کرد که هیئت حشد الشعبی برای اصلاح ساختار حشد و تبدیل آن به یک نیروی منضبط نظامی زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح تلاش می کند و پس از نهایی شدن این موضوع همه دفاتر حشد الشعبی و نیز مدیریت بسیج نیروها، تابع حشد الشعبی بسته خواهد شد.

وی اظهار داشت که اکثر نام گذاری های درون نیروهای حشد پایان یافته و در مرحله بعدی حشد عشایری با حشد الشعبی ادغام می شود.

الفیاض همچنین تأکید کرد که برای اجرای کامل دستورالعمل نخست وزیر احتمالا دو زمان اضافی خواهد برد و افزود که همه فرماندهان بلندپایه در حال همکاری برای اجرای کامل این دستورالعمل هستند.

عذرخواهی فدراسیون فوتبال عراق از کسانی که مراسم افتتاحیه را خلاف صبغه دینی کربلا دانستند

مراسم افتتاحیه مسابقات فوتبال غرب آسیا در استان کربلاء، واکنش‌های مثبت و منفی مردم عراق را به دنبال داشته است.

استاندار کربلای معلی در واکنش به این انتقادات، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «در حالی درباره پاره‌ای از اقدامات انجام شده در افتتاحیه بازی‌های فوتبال غرب آسیا، انتقاداتی به ما وارد شده است، که دولت محلی استان کربلای معلی هیچ نقشی در آماده‌سازی برنامه‌های این مراسم برعهده نداشته است، نقش ما تنها به مهیا ساختن راه‌ها و میادین، درختکاری و ارائه حمایت‌های لازم برای برگزاری این مراسم محدود بود اما برنامه‌های افتتاحیه این مراسم از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال آماده شده بود و ما هیچ اطلاع و دخالتی در این برنامه‌ها که قداست استان کربلای مقدس را خدشه‌دار کرد، نداشته ایم. در همین رابطه، ما پیشتر در راستای صیانت از قداست و ارزش‌های این شهر عظیم، قانونی را در همین باره مورد تصویب قرار دادیم و کمیسیون دائمی نیز در همین ارتباط در شورای استانداری وجود دارد. ما عدم موافقت خود را با بندهایی از برنامه افتتاحیه طی نامه‌هایی ثبت شده به وزارت جوانان و ورزش و فدراسیون فوتبال عراق اعلام کردیم.

دولت محلی استان کربلای معلی برای اجتناب از وقوع اشتباهاتی از این دست در آینده، از این به بعد به هیچ نهادی اجازه نخواهد داد برنامه‌ای بدون هماهنگی با دولت محلی در استان کربلاء برگزار کند.»

فدراسیون فوتبال عراق نیز  با صدور بیانیه ای از کسانی که به نظرشان مراسم افتتاحیه بازی های آسیای غربی خلاف صبغه دینی شهر کربلا بوده عذرخواهی کرد.

در بیانیه فدراسیون فوتبال عراق تأکید شده که فدراسیون فوتبال عراق اجرای مراسم افتتاحیه را طی قراردادی به یک شرکت تخصصی لبنانی واگذار کرد و در قرارداد قید شده بود که در این مراسم «تصویری زیبا از میهن پس از رهایی از چنگ تکفیریان سیاه اندیش» ارائه شود.

در این بیانیه تأکید شده که به نظر برخی آنچه در این مراسم نشان داده شد تعدی به صبغه دینی شهر بوده و فدراسیون لازم می داند از این افراد عذرخواهی و تأکید کند که چنین منظوری مطلقا درکار نبوده است.

پیشتر وزارت ورزش و جوانان عراق نیز با صدور بیانیه ای مسئولیت برگزاری این مراسم را متوجه فدراسیون فوتبال عراق و نه وزارت ورزش و جوانان دانست.

حضور یک زن که در این مراسم با ویولن سرود ملی عراق را نواخت با انتقاد تعدادی از چهره های مذهبی مواجه شد.

دیوان وقف شیعی که پیشتر از برگزارکنندگان این مراسم به علت نادیده گرفتن وضعیت ویژه شهر کربلا به دستگاه قضایی عراق شکایت کرده بود، پس از صدور این بیانیه از جانب فدراسیون فوتبال عراق از شکایت خود صرف نظر کرد.

این دیوان در بیانیه ای رسمی تأکید کرد که پس از عذرخواهی این فدراسیون و در راستای حمایت از حضور بین المللی عراق درصحنه های ورزشی و فوتبال این کشور از شکایت خود صرف نظر می کند.

کشف حدود 10 میلیون دلار اختلاس در استانداری سابق نینوا

هیئت پاکدستی عراق با صدور بیانیه ای از کشف اختلاسی به مبلغ بیش از 11.3 میلیارد دینار (9.4 میلیون دلار) در استانداری نینوا (مرکز آن: موصل) در دوره «نوفل العاکوب»، استاندار سابق نینوا، خبر داد.

در این بیانیه آمده که مبلغ 11.3 میلیارد دینار ازطرف وزارت امور مهاجران و آوارگان عراق برای رسیدگی به آوارگان استان نینوا اختصاص یافته بود.

براساس این بیانیه سندهای مربوط به برداشت این مبلغ از بانک دولتی عراق وجود دارد اما در تحقیقات این هیئت مشخص شده که این مبلغ بعد از برداشت توسط استاندار سابق نینوا به حسابی در اربیل ریخته شده است.

صدر: دخالت در پروژه ساخت مرقد آیت الله «سید محمدباقر صدر» ممنوع است

«سید مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق، با صدور توئیتی نسبت به خبر اختصاص 45 میلیارد دینار ازسوی وزارت مسکن عراق برای ساخت و تکمیل بارگاه آیت الله سید محمدباقر صدر واکنش نشان داد.

صدر در این توئیت تأکید کرد که «آغاز به کار هر نهاد حکومتی داخلی و خارجی در پروژه ساخت بارگاه آیت الله سید محمدباقر صدر ممنوع است.

او افزوده که «خاندان صدر» قبرهای خود را با اموال عمومی و از حساب فقرا نمی سازند و تأکید کرده که مقامات امنیتی بارگاه آیت الله صدر موظف به جلوگیری از هر نوع اقدامی دولتی در این باره هستند «وگرنه طور دیگری برخورد می کنیم».

رسانه های عراقی سندی منتشر کردند که به موجب آن وزارت مسکن و شهرداری های عراق مبلغ 45 میلیارد دینار (حدود 37 میلیون دلار) برای ساخت و تکمیل بارگاه آیت الله صدر اختصاص داده است.

جریان صدر: پرونده افراد مفسد این جریان به دستگاه قضایی ارجاع داده خواهد شد

«حاکم الزاملی»، از رهبران جریان صدر از سرنوشت پرونده‌های افراد مفسد وابسته به این جریان که در تحقیقات کمیته گردآوری اطلاعات اسامی آنها اعلام شده است، خبر داد.

الزاملی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم تصریح کرد: «سید مقتدی صدر رهبری تحرکاتی برای بازخواست و تحت پیگرد قرار دادن افراد وابسته به جریان صدر که متهم به پرونده‌های آلوده به فساد هستند را برعهده دارد.»

وی افزود: «جریان صدر نهادی قضایی یا دولتی نیست، لذا اغلب پرونده‌های فساد که کمیته گردآوری اطلاعات ارائه کرده است به دستگاه‌ قضایی ارجاع داده می شود تا حکم نهایی را در تبرئه یا بازخواست آنها صادر کند.»

سید مقتدی صدر در تاریخ 13 ماه مه سال2019 میلادی از تشکیل کمیته‌ای سه نفره برای انجام تحقیقات درباره پروژه‌های افراد وابسته به این جریان خبر داد، جریان صدر هفته پیش با انتشار فهرستی، اسامی افرادی که متهم به دست داشتن در پرونده آلوده به فساد را اعلام کرد.

وزیر برق عراق: هزینه تولید برق در عراق از همه جا ارزان‌تر است

«لوی الخطیب»، وزیر برق عراق اعلام کرد که وضعیت انرژی برق به میزان 25% بهبود یافته است. وی همچنین اعلام کرد که هزینه تولید برق در عراق از همه جای دنیا، ارزان‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، الخطیب اظهار داشت: «وضعیت برق در مقایسه با سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده است، ما همواره با آمار و ارقام با رسانه‌ها سخن می گوییم، اگر میزان افزایش تولید امسال را با سال‌های گذشته مورد مقایسه قرار دهیم، می بینیم که سطح تولید حداقل25% افزایش داشته است، به عنوان نمونه، میانگین تولید برق در تابستان گذشته 13500 تا 14000 مگاوات بود اما امروز میانگین تولید به 18000 تا 19000 مگاوات رسیده است، اگر تلاش‌های پرسنل این وزارتخانه، پروژه‌های قابل اجرا و حمایت‌های هیات دولت نبود، این موفقیت به دست نمی آمد.»

وی افزود: «رشد تقاضای سالانه برق به علت افزایش جمعیت و توسعه مناطق مسکونی به میانگین 7 تا 10% می رسد که این امر نیازمند تولید انرژی بیشتری است. در این میان اهمیت پروژه‌های انتقال و توزیع تفاوت چندانی با پروژه‌ تولید انرژی برق ندارد که همگی مستلزم اجرای پروژه‌های بزرگ است.»

الخطیب با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای فرهنگ‌سازی در رابطه با مصرف درست و بهینه انرژی برق، گفت: «هدررفت انرژی بیشتر به علت انتقال غیرقانونی برق از سوی مشترکین است. شمار مشترکین به 4 میلیون می رسد که بنا به آمارهای ما، 50% از این مشترکین در انتقال غیرقانونی برق، تخلف می کنند.»

وزیر کشور فرمانده پلیس بغداد و چند مقام دیگر را برکنار کرد

در پی فرار چند متهم از زندان پلیس منطقه القناة در شرق بغداد، وزیر کشور عراق فرمانده پلیس بغداد و مدیر پلیس رصافه و مدیر بخش باب الشبیخ را از سمت هایشان برکنار کرد.

در بیانیه رسمی وزارت کشور عراق تأکید شده که به دستور «یاسین الیاسری» وزیر کشور عراق، این افراد از سمت های خود برکنار شده‌اند.

این بیانیه تأکید کرده که این تصمیم در پی فرار این زندانیان از بازداشتگاه بوده است و افزوده که کمیته تحقیق و تفحص متشکل از عالی ترین افسران وزارت کشور برای بررسی این حادثه تشکیل شده است.

اتهامات فراریان به پرونده های مربوط به قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر مربوط می شده است.

به گزارش «بغداد الیوم» در این بازداشتگاه حدود 70 نفر بازداشت شده بودند که 15 تن از آنها در لحظه تحویل نهار از زندان فرار کردند و نحوه فرارشان در دوربین های زندان ضبط شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا